جوانان خواهان برگزاری امتحان کانکور شبانه اند

Afghanistan - High school graduated students participated in university entry exam in Kabul, 16 Feb 2014

از گذشته ها برای سهلولت تحصیل جوانان روندی وجود داشت که اگر یک جوان بنابر مشکلات اقتصادی نمی توانست تحصیلات عالی خود را به اتمام برساند از طرف روز مصروف کار و وظیفه میشد راه و امیدی دیگری برایش بخاطر ادامه تحصیل وجود داشت که می توانست از طرف شب پوهنتون شبانه را امتحان داده و در کنار کار و وظیفه به تحصیلات خود هم ادامه دهد.

اما امسال پروسه امتحان کانکور شبانه لغو شده است و تعداد زیادی از جوانان را متاثر ساخته است.

سید زاهد یکتن از باشنده های شهر کابل قصه یکی از دوست هایش را که به امید تحصیل در پوهنتون شبانه بود و از طرف روز کار می کرد و نان آور خانه بود با شیندن لغو امتحان کانکور شبانه خیلی متاثر شده و همه خواب هایش که بخاطر ادامه تحصیل دیده بود از بین رفته است.

وارث فارغ لیسه محمود هوتکی که سال گذشته امتحان کانکور را سپری کرده و در پوهنځی زراعت کامیاب گردیده بود نسبت مشکلات اقتصادی خود را منفک می کند و مصروف نفقه پیدا کردن به خود و خانواده می شود و به این امید که امسال در امتحان کانکور شبانه اشتراک خواهد کرد خوشحال بود اما خبر لغو امتحان کانکور بالای روح و روانش تاثیر منفی گذاشته است.


زمانیکه دلیل لغو امتحان کانکور شبانه را از صفی الله جلال زی معین نشرات و سخنگوی وزارت تحصیلات عالی افغانستان پرسیدیم دلیل آنرا نبود بودیجه کافی از طرف وزارت مالیه دانسته چنین گفت:
"در این راستا 146 برنامۀ که داشتند وزارت تحصیلات عالی افغانستان ابتکار عمل را روی دست گرفت و یک پروسه بنام معقول سازی را مطرح کرد که با دست گرفتن این پروسه از 146 برنامه در حدود 81 برنامه را لغو کرده است و مطابقی برنامه های که می ماند باز هم کوشش می شود که دولت با وزارت مالیه این موضوع را در جریان بگذارد تا باید از آدرس های که آنها خود شان می دانند این بودیجه را به وزارت تحصیلات عالی تدارک ببینند و این برنامه دوباره اغاز شود."

وارث هوتک، باز هم از دولت می خواهد تا به آینده جوانان توجه کند و راهی برای ادامه تحصیل همچون جوانان که مشکلات اقتصادی دارند در نظر گرفته شود.

صفی الله جلال زی معین نشرات و سخنگوی وزارت تحصیلات عالی افغانستان برای اطمینان دهی به جوانان گفت که بعد از پروسه معقول سازی و هزینه که در نظر گرفته شده اگر از طرف وزارت مالیه داده شود دوباره پروسه کانکور شبانه آغاز گردیده و واجدین شرایط می توانند امتحان دهند و تحصیلات خود را پیش ببرند.

******************************

آیا گاهی شایعات نشر شده ای فیسبوک را قبول نموده اید؟
حتماً شما هم یکی از کسانی هستید که روزانه سری به شبکه های اجتماعی به خصوص فیسبوک می زنید و تصاویر، اخبار و مطالب نشر شده آن را به خوانش می گیرید آما آیا همه یی آنها واقعیت خواهد داشت؟

اگر متوجه شده باشید شماری از جوانان احساساتی از طریق صفحه اجتماعی فیسبوک موضوعات و تصاویر تقلبی را پوست می کنند که شاید خود شان هم از درست بودن آن اطلاع نداشته باشند که پوست این گونه موضوعات و تصاویر که به جز جعل و شایعاتی بیش نبوده منتشر شده و باعث نگرانی و برانگیختن احساسات جوانان می شود.

داغ ترین قضیه، قضیه شهید فرخنده است که مریم محصل یکی از پوهنتون های خصوصی که شاهد احساساتی شدن برخی از دوستانش شده بود که بدون دانستن اصل که در صفحات فیسبوک شان موضوع را دامن زدند و زیادتر جوانان احساساتی برخورد کردند و بعداً هم جز پیشمانی چارۀ نداشتند.

همایون یکتن از باشنده های شهر کابل می گوید: در کشور ما جنگ روانی بزرگ جریان دارد و هر کس کوشش می کند یک موضوع یا تصاویر را در صفحه فیسبوک خود نشر کند که جز شایعات چیزی دیگر نمی باشد.

فیاض و اسماعیل دو تن از جوانان شهر کابل می گویند: برخی از تصاویر با بسیار مهارت فوتو شاپ شده و پست می شود که در دید اول هر بیننده فکر می کند که حقیقت دارد.
بی خبری از تکنالوژی، بی عدالتی ها، برخورد عقده یی و عدم آگاهی از موضوعات دلایلی اند که مجیدالله قرار نویسنده و فعال شبکه های اجتماعی مطرح کرده گفت:

"در قدم اول اکثر متخصصین روانی می گویند که چون افغانستان جامعه بعد از جنگ یا حتا داخل جنگ است از سوی دیگر مسایل فقر و بی عدالتی ها وجود دارد که مردم را حساس ساخته است و این حساسیت عمومی تاثیر گذار بالای قضاوت عمومی شان شده یعنی با هر چیز برخورد عقده ای می کنند و از زوایه خود به هر چیز می نگرند.
دوم از تکنالوژی خبر ندارند به همان خاطر بازی می خورند و نمی دانند که تکنالوژی چقدر پیش رفته است صدا جعل شده می تواند ویدیو ، عکس هم به بسیار ساده گی جعل شده می تواند، و سوم اینکه مردم افغانستان زود باور هستند و همین عدم آگاهی از این موضوعات باعث شده که مردم افغانستان زود قضاوت کنند."

آقای قرار در ادامه افزود، جوانان نباید قضاوت کنند چرا که هستند گروه های که تصاویر و مطالب را دست کاری کرده پست می کنند تا از اصل بودن مساله آگاهی حاصل نکرده اند، زود احساساتی نشوند.

پس نباید آب را نادیده، موزه را از پا کشید و قضاوت پیش از وقت کرد.

برنامه هوای تازه را از طریق ویب سایت رادیو آزادی www.radioazadi.com و صفحه فیسبوک هوای تازه hawa e taza شنیده و خوانده می توانید.

ترتیب کننده برنامه هوای تازه: فروزان حبیب زاده
وقت نشر برنامه : هفته دوبار روز های شنبه و سه شنبه

Your browser doesn’t support HTML5

جوانان خواهان برگزاری امتحان کانکور شبانه اند