بیست و هشت اسد یک روز مهم و سرنوشت ساز در تاریخ افغاستان

آزادی و استقلال، یکی از پُر ارزش ترین و زیبا ترین کلمه که انسان بیشتر از هر مخلوقی به آن نیازمند است.

شاه امان الله خان غازی، نود و شش سال پیش از امروز، استقلال افغانستان را از حکومت وقت بریتانیا به دست آورد و به افغانها یک امید تازه بخشید.

حبیب الله رفیع یکی از مؤرخین افغان، بیست و هشتم اسد را یک روز مهم و سرنوشت ساز در تاریخ افغاستان می داند.

آقای رفیع تأکید دارد که بخاطر حفظ آزادی و استقلال افغانستان، نسل جوان این کشور باید با علم و روحیه وطن پرستی پرورش یابند:

" حالا ضرورت است که فریب دشمن را نخوریم و جوانان کشور را با روحیه وطن پرستی پرورش دهیم و بخاطر حفظ استقلال خود هوشیار و بیدار باشیم و از همه گپ کلان اینست که علم را عام بسازیم و نسل جدید را با علم و دانش بپرورانیم و با علم کشور خود را حفظ و آباد کنیم."

شاه امان الله خان غازی در بیست و هشتم اسد سال 1298 هجری شمسی به همکاری و حمایت مردم بعد از جنگ با نیروهای بریتانیای سابق، استقلال افغانستان را بدست آورد.

در تاریخ افغانستان آمده که این استقلال با جد و جهد و مشقات و قربانی های زیاد افغانها حاصل شده است.

سر محقق عبدالصابر جنبش عضو اکادمی علوم افغانستان نیز به این باور است که آزادی افغانستان به آسانی به دست نیامده و نیاز است تا حفظ گردد.

" آزادی به مفت به دست نیامده و نه کسی آنرا به ما بخشیده است، این فقط در بدل خون گذشته گان ما حاصل شده و اگر ما وحدت نداشته باشیم، نفوس ما که سی میلیون است ولو که سه صد میلیون هم شود، نخواهیم توانست که از این آزادی دفاع کنیم."

حکومت های قبلی افغانستان، از بیست و هشتم اسد یا سالروز استقلال کشور به طور عالی و با برگزاری مراسم خاص تجلیل می کردند.

اما پس از حمله مسلحانه مخالفین مسلح بالای مراسم تجلیل از هشت ثور روز پیروزی مجاهدین در غازی استدیوم کابل در سال 2008 میلادی، تجلیل از جشن های پیروزی محدود گردید.

قادر ځاځی عضو ولسی جرگه افغانستان می گویدکه حکومت و مردم افغانستان نباید تحت تاثیر تهدیدات امنیتی قرار گرفته و تجلیل از روز های تاریخی را کنار گذارند.

" از مسوولین حکومت می خواهم از روز آزادی که با دادن قربانی های زیاد به دست آمده، با شان و شوکت تجلیل به عمل آورند و همچنان از مردم افغانستان و جوانان می خواهم که تحت تاثیر تهدیدات دشمن قرار نگرفته و از این روز به طور درست و خوب تجلیل نمایند."

این حرف در حالی مطرح می شود که سال گذشته نیز از سالروز استرداد استقلال افغانستان با یک مراسم مختصر در محوطه وزارت دفاع تجلیل به عمل آمد.

اما شاه دخت اندیا دختر غازی امان الله خان می گویدکه تاریخ افغانستان هیچ گاه خدمات پدر اش را فراموش نخواهد کرد.

" پدر بزرگوارم، شاه امان الله خان غازی همیشه در تاریخ افغانستان یک مشعل روشن است."

شاه دخت اندیا می گویدکه پدر اش شاه امان الله خان غازی همیشه به افغانها گفته که قلم را به دست گیرید، چرا که کشور بی سواد هرگز آزاد نمی باشد و پیشرفت نخواهد کرد.

باور ها به اینست که تلاش های شاه امان الله خان برای دیموکراسی و حقوق زنان در افغانستان فراموش ناشدنی می باشد و باید حفظ گردد.

مردم هم تأکید دارند که بخاطر حفظ آزادی در افغانستان، باید جاسوسانی که بر خلاف منافع ملی در صفوف دولت کار می کنند، شناسایی و مجازات شوند.

یک تن از باشنده گان کابل در مورد گفت:

" بهتر است بخاطر حفظ آزادی، همین افراد حلقه به گوش بی گانه گان شناسایی شوند و جاسوسان که بخاطر منفعت شخصی شان بزرگترین نعمت را از ما گرفتند و هنوز هم در گلوی ما پای مانده اند، شناسایی و مجازات شوند."

این حرف در حالی مطرح می شود که حکومت وحدت ملی افغانستان از نفوذ جواسیس بی گانه گان در صفوف دولت ابراز نگرانی کرده است.

هم چنان از نود و ششمین سالروز استقلال افغانستان در حالی تجلیل به عمل می آیدکه درگیری ها میان نیرو های افغان و مخالفین مسلح در نقاط مختلف کشور ادامه دارد.

در این حال، جنرال عبدالرحمان رحمان قوماندان گارنیزیون کابل ابراز امیدواری کرده که مراسم تجلیل از سالروز استقلال افغانستان به طور درست و در فضای امن برگزار گردد.

" توقع ما اینست که بزرگداشت از روز های ملی ما به صورت احسن و بهتر اجرا شود و امیدوار استم که ما وظایف خود را طوری که لازم است و پلان شده خود انجام دهیم."

وزارت داخله افغانستان نیز اطمینان داده که برای تجلیل از نود و ششمین سالروز استرداد استقلال افغانستان، تدابیر شدید امنیتی در سراسر کشور اتخاذ شده است.

گفته می شود که از این روز مثل گذشته بر علاوه کابل در شماری از ولایات افغانستان با برگزاری نشست ها و مراسم خاص، تجلیل بعمل می آید.

جمشید حبیب زده