داعش معبد تاریخی "بال شامین" را در "پالمیرا" تخریب کرد

معبد تاریخی بال شامین (Baal Shamin) در شهر پالمیرا

شورشیان گروهء دولت اسلامی که بخش های از عراق و سوریه را تصرف کرده اند به سلسلهء تخریب آثار باستانی و فرهنگی در این مناطق روز یکشنبه بیست و سوم اگست معبد تاریخی بال شامین (Baal Shamin) را در شهر پالمیرا در سوریه منهدم ساختند.

معبد تاریخی بال شامین از جملهء آثار تاریخی متعلق به همهء جامعهء بشری به شمار می رفت و در لست آثار تاریخی سازمان یونسکو قرار داشت.

شهر تاریخی مشهور پالمیرا که از جملهء آثار دورهء گریکو- رومن محسوب می شود، با وصف گذشت زمان خیلی خوب حفظ شده است.

قبلاً شورشیان گروهء دولت اسلامی در مناطق تحت اشغال شان در سوریه وعراق آثار تاریخی را تخریب نموده بودند. زمانیکه در ماه می سال جاری میلادی شهر باستانی پالمیرا توسط تندروان جهادی گروهء دولت اسلامی اشغال شد، نگرانی های بین المللی هم در مورد تخریب این شهر باستانی افزایش یافت.

سازمان یونسکو شهر باستانی پالمیرا را دارای "ارزش فوق العادهء جهانی" خوانده است.

اما تا روز یکشنبه این شهر دست نخورده باقی مانده بود. مامون عبدالکریم مسوول آثار باستانی سوریه به آژانس خبری فرانس پرس گفته است، شورشیان گروهء دولت اسلامی (داعش) مقادیر زیاد مواد انفجاری را در داخل معبد بال شامین (Baal Shamin) جابجا نموده، آن را منفجر ساختند که بخش اعظم این معبد تاریخی منهدم شد.

به گفتهء مامون عبدالکریم محوطه داخلی معبد کاملاً تخریب شده و ستون های اطرف آن فرو ریخته است.

سازمان ناظر حقوق بشر سوریه که در بریتانیا مستقر است، تخریب معبد بال شامین را تایید کرده است.

معبد بال شامین در سال هفدهم قرن اول میلادی ساخته شده است و در عصر امپراطور روم ادریان (Hadrian) در سال 103 میلادی توسعه داده شد.

شهر باستانی پالمیرا که به حیث مروارید صحرا شناخته می شود به معنی شهر نخل هاست و تا اکنون خیلی خوب حفظ شده است در فاصلهء 210 کیلومتری شهر دمشق قرار دارد.

شهر پالمیرا از قرن اول میلادی برای 400 سال دور شگوفایی اش را داشت و بعد در قرن نزدهم میلادی به محل توقف کاروان های مبدل شد که در مسیر راه ابریشم از منطقهء خلیج به سوی مدیترانه می رفتند.

قبل از آمدین مسحیت به پالمیرا در این شهر از خدایان بابلی ها بل (Bel)، یاربال (Yarhibol) و هگیبال (Aglibol) عبادت می شد.

مامون عبدالکریم مسوول آثار باستانی سوریه می گوید، شورشیان گروهء دولت اسلامی کاوش های در شهر پالمیرا انجام داده اند و در ماه جولای سال جاری مجسمه های شیرهای مشهور آتینا (Athena) را از بین بردند و موزیم این شهر را به زندان و محکمه تبدیل کردند.

از آغاز جنگ ها در سوریه در ماه مارچ سال 2011 میلادی تا اکنون حدود 240 هزارتن در اثر خشونت ها کشته شده اند.