ذکی: تأخیر در توزیع تذکره های الکترونیکی نقض قانون است

به سلسله اعتراضات، این بار جنبش مدنی عدالت اجتماعی تاخیر در توزیع تذکره های الکترونیکی را در تضاد با قانون اساسی می خواند.

اعضای این نهاد و برخی از فعالان جامعه مدنی از حکومت می خواهند تا هر چه زود تر تاریخ دقیق توزیع تذکره های الکترونیکی را مشخص سازد.

احمد ذکی رییس جنبش مدنی عدالت اجتماعی روز دوشنبه طی نشستی در کابل به خبرنگاران گفت که عدم توزیع تذکره های الکترونیکی سبب نگرانی شماری زیادی از فعالان جامعه مدنی و مردم عام شده است.

"نگرانی نهاد های جامعه مدنی و مردم از عدم توزیع شناسنامه های برقی این است که قانون نقض می شود، ما جداً در رابطه به نقض قانون مخالفت شدید و اعتراض جدی خود را اعلام می کنیم."

به گفته این فعالان، توزیع به موقع تذکره های الکترونیکی می تواند از یک سو جلو تقلب کاری در سند هویت ملی را بگیرد و از طرف دیگر ناامنی را در کشور کاهش بدهد.

به گفته آنان، توزیع همزمان این تذکره ها در تمامی ولایات افغانستان می تواند هم در شمارش نفوس کمک کند و هم در شناخت افراد بیگانه به نهاد های امنیتی مثمر تمام شود.

پیش از این ریاست اجرائیه حکومت گفته بود که روند توزیع تذکره های الکترونیکی در 28 ماه اسد سال جاری آغاز خواهد شد، اما بعداً ریاست جمهوری به دلیل موجودیت مشکلات تخنیکی در این روند، این کار را تا زمان نامعلومی به تعویق انداخت.

اکنون ریاست اجرائیه می گوید که در این زمینه گفتگو ها میان رییس جمهور و رییس اجرائیه صورت گرفته و اکثر مشکلات برطرف گردیده است.

جاوید فیصل معاون سخنگوی این اداره در صحبت با رادیو آزادی پذیرفت که تأخیر در روند توزیع تذکره های الکترونیکی به نفع کشور نبوده و نیاز است تا هر چه روزدتر این روند آغاز گردد.

"یک سلسله مسایل که بین رییس صاحب جمهور و رییس اجرائیه باید صحبت می شد بالای آن نیز بحث شده و در آینده بسیار نزدیک این تذکره ها توزیع می شود، هیچ راهی ندارد که دیگر هم تأخیر در آن بی آید و این پروسه توقف داده شود."

در این حال شماری از باشندگان کابل تأخیر در روند توزیع تذکره های الکترونیکی را یک جفا در حق مردم خوانده از حکومت می خواهند تا هرچه زودتر این روند را آغاز کند.

اما شماری دیگر از باشندگان کابل به این نظر اند که بعد از رفع تمامی مشکلات تخنیکی در تذکره های الکترونیکی، روند توزیع آن باید آغاز گردد.

اینکه چه زمانی رسماً روند توزیع تذکره های الکترونیکی آغاز می شود، ریاست جمهوری در این خصوص تصمیم خواهد گرفت.

تمیم اخگر