اشرف غنی: کشورهای منطقه از فرصت های موجود استفاده کنند

رییس جمهور محمد اشرف غنی می گوید، در افغانستان و منطقه فرصت های وسیع اقتصادی وجود دارد و از این فرصت ها باید بخاطر ساختن یک آینده مشترک استفاده شود.

رییس جمهور غنی روز جمعه در دومین روز نشست همکاری های اقتصادی منطقوی برای افغانستان یا ریکا گفت، حکومت این کشور از سرمایه گذاری منطقوی حمایت می کند و ما هدف اینست که افغانستان به سطح منطقه به یک مرکز ترانزیتی مبدل گردد:

" ما دیگر هیچ گزینه ای نداریم جغرافیای فعال برای یک منطقه وجود ندارد عملی از اقتصاد سیاسی است درک فرهنگی و عملی از اینست که ما باید بالای موانع جغرافیایی و تاریخی فایق شویم، عملی است که ما تصور کنیم که خود گذشته را بسوی آینده ببریم و از حال استفاده کنیم و یک آینده بهتر را بسازیم. "

رییس جمهور در ادامه صحبت هایش گفت، در افغانستان ظرفیت های زیادی بخاطر تولید برق وجود دارد زیرا این کشور دارای زیربناهای آبی بیشتر می باشد.

آقای غنی همچنان از زیربناهای طبیعی در افغانستان یاد آوری کرده گفت، این کشور در آینده یک تولید کننده بزرگ مس خواهد بود.

در این نشست وزیر خارجه تاجکستان و وزیر مالیه ترکمنستان روی عملی کردن برخی پروژه ها از طریق افغانستان مانند کاسا یکهزار و تاپی تعهد کردند.

اما آنها تامین ثبات وامنیت در افغانستان را کلید اساسی بخاطر عملی شدن این پروژه ها عنوان کردند.

از سوی هم وزیر داخله ایران بندر چاه بهار را یک پروژه بی مثال ترانزیتی بخاطر اتصال منطقه دانسته گفت، کشورش به این تلاش است تا از طریق راه آهن با افغانستان راه مواصلاتی ایجاد نماید.

در عین حال سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی و امور خارجی صدراعظم پاکستان گفت، پاکستان تلاش می نماید که از پشاور تا جلال آباد راه آهن را ساخته تا از طریق افغانستان به آسیایی میانه این راه پیدا نماید:

" ریکا بستری است بخاطر همکاری های اقتصادی و خط مشی است برای نظریات پیشنهادات و تکمیل ساختن پلان انکشافی افغانستان و امیدوار هستیم تا در این راستا تلاش های زیادی صورت گیرد پاکستان معتهد است به مسایل ریکا و معتهد به همکاری هایش در ابعاد مختلف این کنفرانس. "

در این نشست، بیشتر روی موضوعات مختلف از جمله تولید و انتقال انرژی، ترانزیت، تجارت و سرمایه گذاری بحث صورت گرفت.

در شمشمین کنفرانس همکاری های اقتصادی منطقوی برای افغانستان یا ریکا شش نماینده های نزدیک به هفتاد کشور و سازمان ها در کابل شرکت کردند.

فرشته ندا