برخی نهاد های مدنی، نشست سام را امیدوار کننده خواندند

شماری از نهادهای جامعه مدنی افغانستان می گویند، طرح مشترک پیشنهادی حکومت و جوانان افغان، در حاشیه نشست سام به مقامات بلند رتبه بین المللی سبب جلب توجه جامعه جهانی گردید.

برخی از اعضای این نهاد ها روز دوشنبه در نشستی در کابل، نشست سام را برای افغانستان امیدوار کننده عنوان نموده تاکید کردند که حکومت باید از فرصت به میان آمده به گونه درست استفاده کند.

آنان هم چنان گفتند که نیاز است تا بخاطر حفظ توجه و حمایت جامعه جهانی، حکومت افغانستان به فیصله ها و تعهدات مقامات عالی رتبه، با جدیت عمل کند.

عزیز رفیع نماینده منتخب جامعه مدنی در نشست سام در مورد چنین گفت:

" فضای کلی در کنفرانس سام برای حمایت افغانستان قسماً مساعد بود من امیدوار هستم که طرح های بعدی و گام های عملی را که دولت افغانستان پس از این طرح ها می گذارد بتواند اعتماد بیشتر را ایجاد کند و خدا نکند سهل انگاری صورت گیرد تا این گام های قوی را در مسیر انحراف و سرخورده گی متحدین بین المللی ما نکشد. "

این در حالیست که رهبران حکومت افغانستان نیز نشست مقامات بلند رتبه یا سام را یک نشست پُر از منفعت عنوان کرده اند.

نشست مقام های بلند رتبه یا "سام" به هدف ارزیابی روند کاری حکومت وحدت ملی افغانستان و جلب کمک های بیشتر، روز شنبه در کابل برگزار شد.

در این نشست که نماینده های بیشتر از سی کشور و چهل نهاد بین المللی اشتراک نموده بودند، در کنار سران حکومت دو تن به نماینده گی از جامعه مدنی افغانستان نیز اشتراک داشتند.

نهاد های جامعه مدنی افغانستان در نشست سام، پیشنهادات مشخصی را در شش مورد به نماینده گان جامعه جهانی، ارایه کرده است.

زرقا یفتلی، نماینده منتخب جامعه مدنی در مورد پیشنهادات شان در نشست سام، چنین گفت:

" در قسمت بهتر سازی امنیت و ثبات سیاسی است، مبارزه با فساد، حکومت داری، حاکمیت قانون و حقوق بشر، احیای مجدد پایداری مالی، اصلاح و مدیریت بهتر برنامه های توسعه یی، توسعه سکتور خصوصی و مورد ششم نیز افزایش همکاری و موثریت کمک ها بود. "

جامعه مدنی افغانستان مواردی مانند دسترسی به اطلاعات و آزادی بیان، حاکمیت قانون، اصلاحات انتخاباتی، توزیع تذکره های الکترونیکی و منحل ساختن شورای عالی صلح را به عنوان اولویت ها در نشست مقامات بلند رتبه یا سام مطرح نموده است.

برخی از اعضای جامعه مدنی درنشست که روز دوشنبه در کابل برگزار شده بود، در مورد میکانیزم که هفته گذشته با حکومت امضا نموده اند، وضاحت دادند.

این میکانیزم که پس از مدت ها کار ترتیب شده، چگونگی نقش نظارتی جامعه مدنی از کارکرد حکومت را روشن می سازد.

اعضای جامعه مدنی همچنان تاکید کردند که توجه به پیشنهادات آنها از سوی حکومت و متحدین افغانستان می تواند در بهبود اوضاع درکشور کمک کند.

آرزو غیاثی