اروپا و آسترالیا برای عملیات بر ضد داعش درسوریه آماده گی می گیرند

آژانس خبررسانی فرانسه از قول چندین مقام آگاه گزارش می دهد که کشورهای اروپایی و آسترالیا که شامل این ایتلاف اند برای عملیات بنام عزم ذاتی درسوریه آماده گی می گیرند تا گروه دولت اسلامی را تفکیک و ازبین ببرند.

یک دیپلومات ارشد به آژانس خبررسانی فرانسه گفته است:

"وضعیت کنونی قابل تحمل نیست. من احساس روزافزون ملاحظه کردم که ما دراین مرحله جنگ را برنده نیستیم ونیاز داریم که تلاش های جمعی خود را دوچند سازیم."

حکومت های کشورهای غربی زیرفشار روز افزون قرار دارند تا بحران سوریه را که درنتیجۀ آن صدها هزار نفر از ترس جنگ دراین کشور سال جاری به اروپا پناه آورده اند حل کنند.

درنتیجه جنگ داخلی درچهار سال گذشته درسوریه چهارملیون نفر این کشور را ترک گفته اند. رژیم بشارالاسد هم شورشیان وهم غیرنظامیان را بمباردمان می کند.

این دیپلومات به آژانس خبررسانی فرانسه گفته است که :" شماری از کشورهای غربی با درنظرداشت بحران بشری درسوریه ، ناکامی تلاش های حل بحران این کشور وادامۀ فعالیت گروه دولت اسلامی درسوریه ضرورت تلاش های بیشتر دراین کشور را درک میکنند."

گزارش آژانس خبررسانی فرانسه می افزاید که تلاش های به مصرف چهارملیارد دالر نیروهای ایتلاف هنوز منحصر به هدف قرار دادن مواضع گروه دولت اسلامی درعراق بوده است.

دوسوم بخش 6700 حملۀ هوایی که از ماه اگست سال گذشته به این سو علیه اهداف گروه دولت اسلامی انجام شده درداخل عراق بوده اند.

یک دیپلومات دیگر به آژانس خبررسانی فرانسه گفته است :" اکنون که توافق اتومی با ایران انجام شد ، مردم برای انجام دادن چیزی دربارۀ سوریه زمینۀ مانور وسیعتر دراختیار دارند."

او گفته است:

" اروپایی ها زیرفشار قویتر قراردارند تا وارد عمل شوند یا یک راه حل دریابند."

مقامات اکنون آرزومند اند که کشورهای شامل ایتلاف هنگام گردهمایی درحاشیۀ اجلاس مجمع عمومی ملل متحد درپایان ماه جاری عزم تازه ازخود نشان دهند.

تونی آبات ، صدراعظم آسترالیا روز چهارشنبه گفت که این کشور درحملات هوایی ایتلاف اشتراک میکند و12 هزار آوارۀ سوری را خواهد پذیرفت.

فرانسه هم جهت زمینه سازی برای نقش فعال تر خود درسوریه پرواز های کشفی را برفراز این کشور آغاز کرده است.

صدراعظم بریتانیا دیوید کامیرون که در رای گیری اخیر پارلمان به وی صلاحیت نداد که از نیروی نظامی درسوریه کارگیرد، انتظار می رود درچند هفتۀ آینده با استفاده از اکثریت خود درپارلمان خواستار رای گیری دیگر شود.

اما هم فرانسه وهم بریتانیا درحملات هوایی درعراق سهم گرفته اند.