کار اعمار تاسیسات توسط نظامیان پاکستانی در منطقه انگور اده پکتیکا تکمیل شد

با آنکه کار اعمار تأسیسات نظامی از سوی پاکستان در منطقه سرحدی انگور اده ولایت پکتیکا عکس العمل های تند مردم، اعضای شورای ملی و جامعه مدنی افغانستان را به همراه داشت اما با آنهم کار اعمار این تأسیسات تکمیل گردید.

نعمت الله ببری معاون شورای ولایتی پکتیکا می گوید، که کار اعمار دروازه و برخی تأسیسات از سوی نظامیان پاکستان در منطقه سرحدی انگور اده پایان یافته و حتی از فاصله دور هم قابل مشاهده است.

آقای ببری روز یک شنبه به رادیو آزادی گفت حکومت تا کنون در مورد اقدام نکرده اما افزود که مردم مصمم اند تا این تاسیسات را به رسمیت نشناسند و از آنجا رفت و آمد نکنند:

" کار روی یک دروازه از سوی پاکستان جریان داشت و حالا آن دروازه به شکل مکمل آماده شده بعضی تاسیسات دیگر هم در کنارش بود آن هم آمده شده این همه وضعیت و مشکلات را به حکومت مرکزی رساندیم اما حکومت مرکزی تا کنون در این مورد اقدام نکرده است اما مردم فیصله کرده اند که این دروازه را نه به رسمیت می شناسیم و نه هم به کسی اجازه رفت و آمد میدهیم چون این دروازه شکل رسمی را به خود میگیرد. "

مقامات افغان می گویند که انگور اده بخشی از خاک افغانستان است اما از چهل سال به این سو به دلیل جنگ ها و عدم توجه حکومت این منطقه در کنترول نظامیان پاکستانی قراردارد.

گزارش ها در رابطه به موضوع اعمار تأسیسات و حفر خندق‌در امتداد خط دیورند چندی قبل به نشر رسید و حکومت افغانستان هیئتی را نیز جهت بررسی در این خصوص موظف نمود اما تا کنون نتیجه کار این هیئت روشن نشده است.

چندین بار نیروهای سرحدی افغانستان در رابطه به سرپیچی نظامیان پاکستانی عکس العمل نیز نشان داده اند که فداکاری و کشته شدن دو پولیس سرحدی، نجیب الله در انگور اده و قاسم خان در گوشته از مثال های برجسته این مساله است.

تلاش نمودیم تا در رابطه به این موضوع نظر ریاست جمهوری را داشته باشیم اما سخنگوی ریاست جمهوری گفت که در این مورد باید مسوولین وزارت دفاع و داخله افغانستان صحبت کنند.

اما پس از تلاش های مکرر موفق نشدیم تا نظر مسوولین این دو وزارت را بدست آوریم.

در این حال نادر خان کتوازی نماینده مردم پکتیکا در ولسی جرگه و کار شناس سیاسی می گوید که بر علاوه انگور اده در برخی از مناطق دیگر افغانستان نیز تاسیسات پاکستان در حال اعمار است.

به باور آقای کتوازی هدف پاکستان از این کار این است که افغانستان خط دیورند را به رسمیت بشناسد:

" منطقی به نام منگتی است این ها در آنجا نیز پوسته ها را ایجاد کرده اند و در آنجا هم وقتی که کار می کنند کار شان را پنهانی انجام میدهند و هدف اساسی پاکستان همین است که خط دیورند به رسمیت شناخته شود. "

در این اواخر روابط میان افغانستان و پاکستان نیز به تیره گی گراییده است اما اکنون چنین معلوم میشود که هر دو طرف تلاش دارند تا فضای اعتماد را دوباره ایجاد کنند.

در این حال برخی از کارشناسان می گویند، حکومت باید در مورد سرکشی های سرحدی پاکستان معلومات موثق را جمع آوری کرده به شورای امنیت ملل متحد و برخی سازمان های دیگر جهانی از آن شکایت کند.

آزرو غیاثی