برنامه های آگاهی در خصوص محو خشونت علیه زنان موثر واقع شده است

در موج انتقاد ها از عدم کارکرد حکومت در خصوص کاهش خشونت علیه زنان مسوولان وزارت امور زنان می گویند که برنامه های انجام شده از سوی این وزارت در این راستا نتایج مثبت داشته است.

هیله نیکزاد مسوول روابط عامه این وزارت روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی راه اندازی یکی از برنامه های این وزارت را دادن آگاهی عامه و برگزاری ورکشاپ ها برای مردم در ولایات مختلف افغانستان عنوان کرد:

" وزارت در کنار اینکه برنامه های اگاهی دهی را ازطریق رسانه ها داشته است ورکشاپ ها ی را درولایات دارند وهمین اگاهی عامه بوده که هرکدام به نهاد ها مراجعه میکنند وفامیل ها روشن شدن وذهن شان روشن شده است که شاهد مساله نشست بزرگان قوم میباشد."

خانم نیکزاد همچنان گفت: بد دادن در اسلام جواز نداشته و قانون خشونت علیه زنان که به حیث یک فرمان توشیح شده برای کاهش خشونت علیه زنان مری الاجرا می باشد.

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که روز دوشنبه شماری از بزرگان قوم تنی در ولایت خوست تصمیم گرفته اند که پس از این دختران شان را به بد نمی دهند.

آنان همچنان گفته اند هر شخصی که از این تصمیم سرپیچی کند منزوی شده و اجازه شرکت در محافل و همایش های مردمی برایش داده نمی شود.

در این حال کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز می گوید که انواع خشونت در افغانستان در برابر زنان در سال جاری 12 درصد کاهش یافته است.

رفیع الله بیدار سخنگوی این کمیسیون در صحبت با رادیو آزادی گفت: در سال جاری هیچ مورد از بد دادن دختران در ولایات از سوی دفاتر ولایتی این کمیسیون به ثبت نرسیده است:

"موارد خشونت که در فامیل رخ می دهد بخصوص بد دادن، بدل کردن و فرار از منزل و در سنین خورد عروسی کردن به گونه غیر قانونی به شکل قابل ملاحظه کاهش پیدا کرده است."

آقای بیدار نیز یکی از عوامل کاهش خشونت در برابر زنان را دادن آگاهی از طریق نهاد های مختلف بخصوص کمیسیون حقوق بشر به مردم در مناطق مختلف کشور عنوان می کند.

اما وی تاکید می کند که هنوز هم خشونت در افغانستان وجود داشته و برای مبارزه با آن به تلاش های بیشتر نیازاست.

برخی از آگاهان امور خشونت در برابر زنان بخصوص بد دادن دختران در مناطق مختلف افغانستان را در بدل قتل نقض حقوق اسلامی زنان خوانده و مبارزه با آن را کار مشترک علما، بزرگان، روشن فکران و حکومت افغانستان می دانند.