گزارش موجودیت فساد در معارف بزودی به رییس جمهور فرستاده می شود

کمیسیون بررسی موارد فساد در وزارت معارف می گوید، گزارش این کمیسیون در مورد موجودیت فساد در وزارت معارف تکمیل گردیده و تا یک هفته به رییس جمهور ارایه میشود.

عطاالله ویسا معاون این کمیسیون روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت، در وزارت معارف اختلاس صورت گرفته و فساد گسترده وجود دارد.

آقای ویسا می گوید، از سال های گذشته در این وزارت فساد وجود داشته و حالا هم موارد فساد موجود است:

" فساد موجود بود و حالا هم است ما کار خود را در آینده نزدیک تکمیل می نمایم و یک گزارش مکمل را به ریاست جمهوری ارایه می کنیم. "

از سوی هم یک منبع در کمیسیون بررسی فساد در وزارت معارف می گوید، در این وزارت صدها میلیون دالر اختلاس شده است.

این منبع که نخواست از وی نام گرفته شود روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت، بیشتر فساد در بخش های تشکیلاتی و ساختمانی این وزارت صورت گرفته است.

وی می گوید، بررسی آنها نشان می دهد که در جریان 14 سال گذشته در 45 ولسوالی کشور یک متعلم هم از صنف 12 فارغ نشده است.

چندی قبل اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف گفته بود که پیش از این بنام صدها مکتب و معلم پول اخذ شده و از آن سوی استفاده صورت گرفته است.

از سوی هم سیگار یا سرمفتش خاص امریکا برای باز سازی افغانستان درمورد حیف و میل شدن ده ها میلیون ها دالر در وزارت معارف ابراز نگرانی کرده است.

رییس جمهور غنی بخاطر بررسی موارد فساد در این وزارت کمیسیونی را موظف ساخت و این کمیسیون در اول ماه اسد سال جاری کارش را آغاز کرد.

نادر خان کتوازی رییس این کمیسیون می گوید، ریاست تدارکات و زیربنا های وزارت معارف با آنان در زمینه بررسی موارد فساد همکاری نکرده است.

در عین حال امان الله پیمان عضو کمیسیون تحصیلات عالی و معارف ولسی جرگه میگوید که بررسی های جدی و همه جانبه باید در وزارت معارف انجام شود:

" در وزارت معارف اختلاس وجود دارد چنین فساد تباهی است و به نظر من در حکومت اراده مبارزه علیه فساد وجود دارد و باید یک کمیسیون قوی ایجاد گردد تحقیق اول را از وزارت مالیه آغاز کند و بعداً همه چیز وزارت معارف روشن می گردد. "

این در حالیست که پیش از این فاروق وردک وزیر پیشن معارف در صحبت با رادیو آزادی تاکید کرده که وی جهت حساب دهی از مصارف پول در وزارت معارف آماده است.

با آنکه حکومت وحدت ملی همواره از مبارزه با فساد اداری سخن گفته است اما مردم تاکید میکنند که حکومت برعلاوه بررسی موارد فساد باید عاملین آن را نیز بگونه جدی مجازات کند.

فرشته ندا