ده مرکز آموزش مهارت های حرفوی در افغانستان اعمار خواهد شد

نسرین اوریاخیل وزیرکار و اموراجتماعی

درحالیکه افزایش بیکاری درکشور به یک معضلهء بزرگ اجتماعی تبدیل شده است، وزارت کار و اموراجتماعی افغانستان می گوید که به کمک برنامه اسکان- بشر سازمان ملل متحد، ده مرکز آموزش های حرفوی را درشماری از ولایت های این کشورایجاد خواهد کرد.

تفاهمنامه اعمار این مراکز روزدوشنبه درکابل میان مقامات حکومت افغانستان واداره اسکان - بشر سازمان ملل متحد به امضا رسید.
نسرین اوریاخیل وزیرکار و امور اجتماعی که به همین مناسبت صحبت می کرد، گفت:

"ده مرکز آموزش مهارت های حرفوی را در ولایت های کابل، کندهار، مزارشریف، هرات و جلال آباد فعال می سازیم تا بتوانیم نظر به تقاضای مارکیت کارگری حرفه های مختلف را عرضه و مردم بیکارنمانند."
خانم اوریا خیل می گوید، یافته های یک سروی که درسال 2014 میلادی انجام شده، نشان می دهد که دومیلیون تن ازافراد واجد شرایط کار در افغانستان از بیکاری رنج می برند.

وی همچنان افزود که با درنظرداشت وضعیت نامناسب امنیتی و اقتصادی کشور، ممکن است این رقم تا پایان سال روان میلادی افزایش یابد .
براساس معلومات وزارت کاراموراجتماعی افغانستان، به دلیل افزایش فقر و بیکاری 60 درصد جمعیت این کشور زیر خط فقر زنده گی می کنند .
مقامات این وزارت می گویند، کسانی که از مراکزجدید آموزش های حرفوی فارغمی شوند، اسناد شان ازاعتباربین المللی برخوردارخواهد بود .

گفته می شود قراراست در این مراکز بیش از1700 تن اززنان و مردان دریک دوره شش ماهه آموزش های حرفوی را فراگیرند .
هزینه اعمار این مراکز یک میلیون دالرامریکا برآورد شده است که ازسوی جاپان پرداخته می شود .

درعین حال یوشینوبو فکاساوا رئیس ادارهء اسکان - بشرسازمان ملل متحد، روی ادامهء همکاری های این سازمان به افغانستان تاکید کرد .
یوشینوبو فکاساوا گفت:

"برای هبیتات این شراکت بسیارمهم است. ما در 20 سال گذشته در بخش های مختلف بازسازی درافغانستان کارکردیم وهدف ما هم ارتقای ظرفیت زنان ومردان دراین کشوربوده است. جاپان افتخارمی کند تا در این بخش ها با افغانستان کمک کند. "

پس ازبیرون شدن نیروهای بین المللی ازافغانستان و کاهش کمک های جامعهء جهانی به این کشور، معضلهء بیکاری دراین کشور به تناسب سال های گذشته چندین برابرافزایش یافته است . براساس گزارش ها درحال حاضر بسیاری ازجوانان افغان برای یافتن کار و دستیابی به یک زنده گی مرفع تلاش می ورزند تا از طریق راه های مختلف قاچاقی خود را به کشورهای اروپایی برسانند.

کارشناسان افغان می گویند، هرگاه حکومت در زمینهء حل معضلهء بیکاری اقدام نکند، پیامد های فرارجوانان وسرمایه ها از کشور ناگوار خواهد بود .
اما حکومت افغانستان می گوید که برای حل مسالهء بیکاری، برنامه های درازمدت، میان مدت و کوتاه مدت را روی دست دارد که با عملی شدن آن بخشی ازمشکلات اقتصادی کشور حل خواهد شد.
ویدا بره کی