تعدادی از رهبران طالبان از پاکستان فرار می کنند

رییس اجراییه حکومت وحدت ملی افغانستان برای اشتراک در 70م اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد راهی شهر نیویارک امریکا شد. عبدالله عبدالله در این اجلاس دیدگاه حکومت افغانستان را در زمینۀ مبارزه با تروریزم و همکاری منطقوی، واضح خواهد ساخت.

گزارش های تایید ناشده به نشر می رسند که هیأت افغانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مساله مداخلۀ پاکستان در امور افغانستان را مطرح می کند.

اما دیروز زمانی که رییس اجرائیه افغانستان از کابل راهی شهر نیویارک شد، روزنامه ایکسپرس تربیون پاکستان از قول یک مقام این کشور که نخواست نامش افشاء شود، گزارش داد که در این اواخرعدۀ از رهبران طالبان افغان، پاکستان را ترک کرده و تعدادی در حال فرار از این کشور می باشند.

به گفته روزنامه، دلیل اساسی فرار رهبران طالبان این است که حکومت پاکستان به آنها هشدار داده اند که از داخل خاک پاکستان علیه افغانستان عملیات نکنند.
اما عبدالمنان نیازی یک مقام طالبان این موضوع را رد کرده در صحبت با رادیو آزادی گفت:
"تهدید را نه دیده ایم که کدام فرد و یا افراد ما مجبور شده باشند تا به افغانستان بروند و یا در افغانستان تحت تهدید قرار داشته باشند. یک واقعیت را من برای تان می گویم که تاکنون از سوی پاکستان کدام فشاری را احساس نکردیم."
عبدالمنان نیازی اضافه کرد که سرحدات بین افغانستان و پاکستان باز اند و افراد آنها می توانند در مناطق قبایلی رفت و آمد کنند.

رییس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان در جریان سفرش برای اشتراک در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، علاوه بر ایراد بیانیه، در حاشیه اجلاس، با بانکی مون سرمنشی سازمان ملل متحد، روسای جمهور ایران و تاجیکستان و همچنان نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان گفتگو خواهد کرد.

عبدالله عبدالله همچنان با عدۀ از مقامات امریکایی نیز ملاقات می کند.

همزمان با این، عبدالحق علومی وزیر امور داخله افغانستان دیروز اتهام وارد کرد که اسلام آباد برای اینکه بتواند رهبر مورد پسند خود را از میان طالبان برگزیند، در میان آنها اختلاف ایجاد کرده است.

در این میان، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در هفته گذشته گفت: اختلافات در رهبری طالبان باعث تاخیر در آغاز گفتگو های صلح افغانستان شده است.

اما روزنامه ایکسپرس تربیون پاکستان از قول شخصی که نخواست از وی نام برده شود، خبر داد که اسلام آباد از کابل می خواهد که در بین دو خواست، راه گفتگو و یا راه جنگ با طالبان، یکی را برگزیند.

به گفته روزنامه اگر راه جنگ را انتخاب کند، در آن صورت نیاز است تا افغانستان و پاکستان و همچنان چین و امریکا با هم بحث و گفتگو کنند.