ایران برای بحث در مورد پلان بعد از ختم جنگ در سوریه، ابراز آماده گی کرد

حسن روحانی رییس جمهور ایران

حسن روحانی رییس جمهور ایران در مصاحبه با شبکهء رادیویی (NPR) روز یکشنبه گفت، ایران حاضر است برنامهء عملکرد بعد از ختم جنگ در سوریه را مورد بحث قرار دهد.

ایران که از رژیم بشارالاسد حمایت می کند، قبلاً از تلاش های بین المللی به خاطر حل بحران در این کشور دور نگهداشته شده بود.

حسن روحانی رییس جمهور ایران گفته است، کشورهای که بر ضد شورشیان گروهء دولت اسلامی می رزمند، باید همهء بطور متحدانه فعالیت کرده و قواعدی را دراختیار داشته باشند که برای بیرون راندن فوری تروریست ها لازم است.

رییس جمهور ایران در صحبت با شبکهء رادیویی (NPR) همچنان گفت، در آیندهء سوریه باید رژیم بشارالاسد شامل باشد.

حسن روحانی گفته است:

"من تصور می کنم، حالا همه پذیرفته اند، برای آنکه ما بتوانیم با تروریست ها مبارزه کنیم، بشارالاسد باید باقی بماند."

اما ایالات متحدهء امریکا قبلاً این مساله را رد کرده است و در حالیکه حضور نظامی روسیه در سوریه که متحد نزدیک رژیم بشارالاسد به شمار می آید، باعث نگرانی های در واشنگتن شده است، حسین امیر عبداللهیان معاون وزیر خارجهء ایران در هفته گذشته، اظهار داشت:

"تهران و مسکو مصمم هستند که با همراهی سوریه برای خروج سوریه از بحران موجود همهء اقدامات و ظرفیت های سیاسی خودشان را بکار ببرند."

بشارالاسد به خاطر بحران در سوریه که در اثر آن بیش از 240 هزار تن کشته و چهار ملیون تن دیگر آواره شده اند، با فشار های غرب مواجه است که از قدرت کنار برود.

حسن روحانی رییس جمهور ایران هنگام بازدید از نیویارک که به خاطر اشتراک در اسامبلهء عمومی ملل متحد به آنجا سفر کرده است، گفت:

"هدف اساسی ما بیرون ساختن تروریست ها و مبارزه برای شکست آنهاست، راه حل دیگر به جز از تقویت حاکمیت مرکزی و حکومت مرکزی این کشور وجود ندارد."

رییس جمهور همچنان ایران گفته است که برای اپوزسیون سوریه نیز باید نقش داده شود.

این اظهارات حسن روحانی رییس جمهور ایران در حالی صورت می گیرد که ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه و سایر مقامات این کشور گفته اند که مسکو با تدارک اسلحه و آموزش، نیروهای حکومت سوریه را کمک می کند و ایران نیز از متحدان نزدیک رژیم بشارالاسد به شمار می آید.

Your browser doesn’t support HTML5

ایران برای بحث در مورد پلان بعد از ختم جنگ در سوریه ابراز آماده گی کرد