کابل: دهها تن معتاد مواد مخدر در شفاخانه ها بستر شدند

به سلسه تداوی افراد معتاد به مواد مخدر روز دوشنبه بار دیگر صد تن ازآنان از سوی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر در شفاخانه جنگلک جهت تداوی بستر شدند.

این معتادین به همکاری وزارت داخله، صحت عامه و کار امور اجتماعی از مناطق مختلف شهر کابل جمع آوری شده اند.

افراد معتاد می گویند که قبل از این نیز جهت تداوی به شفاخانه ها بستر شده بودند، اما به دلیل عدم مراقبت درست و نگهداری دوامدارد دراین شفاخانه ها، دوباره به مواد مخدر روی آورده اند.

دوتن از معتادین در صحبت با رادیو آزادی گفتند:

" نام من غفار است و از غزنی هستم به اینجا آمده ام تا ترک کنم و خوب شوم و اینها همه باید خوب شوند همه مسلمان هستند و مردم خود ما استند دو سه سال می شود که در این عمل آغشته هستم. "

" پنج سال بستر شدم، خوب شدم، وقتی که ترک می کنم بیکاری زمانیکه که بیکار می مانیم از عمل بد تر است. "

از سوی هم وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان می گویدکه در نظر دارند تا در آینده برای معتادین مواد مخدر دو مرکز تدوای را ایجاد کند.

سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر گفت، به اساس پلان صد روزه تا کنون نه صد تن از معتادین مواد مخدر در شفا خانه جنگلک انتقال شده اند.

وی گفت که قرار است در هفته آینده دو صد معتاد که تداوی شده اند از این شفاخانه خارج گردیده و بجای آنان معتادین دیگر تحت تداوی قرار گیرند:

" به اساس کمپاین های که داشتیم در هماهنگی با وزارت ها محترم تا فعلاً ما در حدود 900 نفر در این شفاخانه از سرک ها، خیابان ها طی کمپاین های جداگانه جمع آوری کردیم انشالله در هفته آینده 200 نفر مریض از این شفاخانه رخصت می شوند و به عوض شان 200 نفر دیگر جمع آوری می شوند. "

مسوولین مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله نیز می گویند که آنان در شش ماه نخست سال جاری تا کنون 12 نوع مواد مختلف نشه آور را ضبط و575 تن را به اتهام قاچاق این مواد بازداشت نموده اند.

با آنکه وزارت صحت عامه افغانستان گفته که می توانند هزاران معتاد را تحت تداوی قرار دهند، اما کارشناسان انتقاد نموده می گویند که حکومت برای تداوی معتادین کارهای بنیادی نکرده است.

این در حالیست که با تلاش های حکومت هنوزهم بخش های مختلف دریایی کابل به محل بود و باش معتادین مبدل شده و مردم از حکومت می خواهند تا به هر شکل ممکن جلوی این وضعیت را بگیرد.

آرزو غیاثی