نظامیان روسی و امریکایی بحث های مشورتی را به راه می اندازند

انتظار میرود نظامیان روسی و امریکایی به زودی بحث های مشورتی را به هدف جلوگیری از برخوردهای سهوی احتمالی در سوریه به راه اندازند. جان کری وزیر خارجه امریکا و همتای روسی اش سرگی لاوروف این مساله را دیروز اعلان کردند. کری در کانفرانس مشترک خبری با لاوروف گفت این مشاورت ها به زودی صورت خواهد گرفت:

" با وجود آنکه تاحال در مورد بعضی گزینه های مهم برای حل سیاسی موضوع به توافقی نرسیده ایم، وزیر خارجه روسیه و من توافق کردیم، فکر میکنیم اقدامات دقیق روی دست داریم که ما را به سمت درست کمک خواهد کرد. این گزینه ها باید به طور مناسب مورد بررسی قرار گیرند و بلاخره به این نتیجه رسیدیم که کارهای زیادی برای انجام دادن داریم. "

وزیر خارجه روسیه سرگی لاوروف روی اهمیت کار برای ایجاد ثبات در سوریه تاکید نموده گفت:

" ما همه خواهان یک سوریهء دموکراتیک، واحد و مدنی هستیم، سوریهء که خانهء مشترک برای تمام گروه های قومی و مذهبی باشد، گروه هایی که حقوق شان تظمین باشد. ولی ما در جزییات اقداماتی که در آنجا باید صورت گیرند اختلاف نظر هایی داریم. ولی در بخش اقدامات توافق نمودیم، اقداماتی که به زودی آنرا اجرا خواهیم کرد و متخصصین ما به زودی در همکاری با کشورهای دیگر به شمول ملل متحد روی ایجاد گزینه هایی صحبت میکنند که برای پیشرفت پروسه سیاسی در آنجا عملی گردند. "

خطر برخوردهای سهوی احتمالی میان نیروهای روسی و ایتلاف به رهبری امریکا که علیه داعش در سوریه میجگند، بعد از آن بیشتر شد که روسیه دیروز حملات هوایی را بر اهداف داعش در سوریه آغاز کرد.

روسیه گفته است داعش را هدف قرار میدهد ولی امریکا و گروه های اپوزسیون سوریه میگویند، این طیاره های روسی مناطقی را هدف قرار دادند که در آن داعش مستقر نیست.

کری بعد از سومین ملاقات اش در یک هفته با لاوروف ابراز نگرانی کرده گفت، روسیه مواضع دشمنان نسبتاً معتدل بشار ال اسد را که از سوی امریکا حمایت میشوند در سوریه هدف قرار داده است.

ایتلاف ملی سوریه گفته است، در حملات طیاره های روسی 36 غیر نظامی به شمول 5 طفل در ولایت حمص کشته شدند. روسیه به طور فوری این ادعا را رد کرد.