صادرات پوست قره قل افغانی به اروپا 50 درصد کاهش یافته است

مسوولان انستیتیوت صادرات و دسته بندی پوست قره قل در شمال افغانستان از کاهش سطح صادرات پوست قره قل به کشور های اروپایی خبر می دهند.

دین محمد نوری پور مسوول انستیتیوت صادرات و دسته بندی پوست قره قل در شمال افغانستان از کاهش 50 درصدی صادرات این پوست به کشور های بیرونی ابراز نگرانی می کند.

آقای نوری پور می گوید به دلیل عدم فروش پوست قره قل توسط کمپی "سابافوست" فنلند و عدم موجودیت بازار به پوست قره قل افغانی در بازار بین المللی دنمارک سطح صادرات این پوست سالانه از 500 هزار پوست به 250 هزار پوست کاهش نموده است:

" سطح صادرات پوست قره قل افغانی از 500 هزار به 250 هزار کاهش یافته است، ما سالانه به اروپا 5 صد هزار پوست صادر می کردیم، اکنون با وجود که به چین و روسیه هم صادر می شود سطح صادرات به 250 هزار پاین آمده است. "

مسوول اداره صادرات و دسته بندی پوست قره قل در بلخ می گوید که نا امنی های موجود در کشور نیز تا حدی تاثیرات منفی بر صادرات این پوست داشته است.

آقای نوری پور می گوید که آنان همه ساله پوست قره قل افغانی را به کشور های فنلند، دنمارک، ازبکستان، روسیه و چین صادر می کنند.

به قول وی که از پوست قره قل افغانی، کمپنی های بزرگ مود و فیشن در ساخت و ساز لباس چرمی و بوت استفاده می کنند.

نوری پور می گوید به علت نبود بازار جهانی به پوست قره قل افغانی، برای دهاقین توصیه کرده است، که بیشتر بره های قره قل را ذبح نه نمایند:

" به دهاقین توصیه کردیم که بیشتر بره های قره قل را ذبح نکنند و آنرا پرورش بدهند تا بزرگ شوند و بعد در بازار به فروش برسانند، چون در بازار های بین المللی سطح فروش به آن کاهش یافته است. "

به گفته مسوول اداره صادرات و دسته بندی پوست قره قل که یک پوست قره قل افغانی در بازار های بین المللی از 50 الی 70 دالر به فروش می رسد.

باید گفت که افغانستان از جمله کشور های به شمار میرود که دارنده بهترین نوع پوست قره قل در سطح آسیایی جنوبی می باشد.

مجیب الرحمن حبیب زی