اهدای خون به همنوعان، هم خرما و هم ثواب

در زندگی چند بار خون اهدا کرده اید؟ اگر تا حال خون اهدا نکردید کدام هراسی بر دل دارید؟ در برنامه این هفته هوای تازه شما را با جمعیتی از جوانان آشنا می سازیم که می خواهند در زندگی ۲۵ بار خون اهدا کنند و اگر شما هم می خواهید عضو کلب ۲۵ (Club25) باشید پس برنامه را تعقیب کنید.

چندی پیش به مناسبت روز عاشورا علمای اهل تشیع کنفرانسی را دایر نموده بودند که از مردم خواستند به جای اینکه در ماه محرم خون خود را بی جا مصرف کنند به مریضانی که به خون نیاز دارند خون اهدا کنند.

طبق این گزارش بانک خون مرکزی هم در این راستا آمادگی های خود را گرفته است.

داکتر احمد مسعود رحمانی رییس عمومی بانک خون مرکزی از استقبال مردم نسبت به اهدای خون و فرهنگ اهدای خون به گونهء رضاکارانه خشنود بوده گفت: فرهنگ اهدای خون نسبت به چند سال گذشته رشد خوبی داشته و اعتقادات دینی مردم بخصوص در ایام عزاداری عاشورا به این مسئله انسانی کمک نموده است اما در مورد جمع آوری خون نگرانی داشت و می گفت که قدرت نگهداشت خون به مدت معین است از این رو از مردم خواست تا به شکل دوام دار همکار باشند.

برخی از جوانان هستند که از خون دادن در هراس اند و یا ترس از اینکه به کدام مرض دیگر مبتلا نگردند و یا خود را ضعیف و ناتوان احساس می کنند اقدام به خون دادن نمی کنند یکی از این جوانان امید است که به همین دلایل نتوانسته خون اهدا کند.

اما نعمت الله روان جوانی دیگری که هر سه ماه بعد خون اهدا می کند و فایده آنرا در وجود خود احساس کرده است.
اگر متوجه شویم در جهان طبابت تا حال خون مصنوعی آماده نگردیده است باید یک فرد به همنوع خود خون خود را اهدا کند و این هدیه ارزشمند شما زندگی فرد مریضی را نجات می دهد که جاویدانه در ذهنش باقی خواهد ماند.
در این زمینه مسوولان جمعیت افغانی سره میاشت می گویند: در سال 2006 پروژه وقایویی (Hiv) ایدز را آغاز کرد که یک بخش آن اهدای خون رضاکارانه به شکل دواطلبانه بنام (Club25) کلب ۲۵ است که در 125 لیسه در چهار ولایت کابل، بلخ، هرات و ننگرهار شروع به فعالیت کرده است.

داکتر عطاالله محمود زی مدیر عمومی پروژه جلوگیری از (HIV,AIDS) جمعیت افغانی سره میاشت می گوید: هدف از ایجاد کلب 25 این است تا یک جوان در زندگی خود ۲۵ بار خون اهدا کند و همچنان با انجام معاینات صحی از صحت یاب بودن خود با خبر شود.
شریف بینا یکتن از اعضای رضا کار (Club25) کلب 25 می گوید: با حس بشر دوستی که داشت چهار بار خون اهدا کرده است و از احساس خود و چشم دید همنوعان خود که با چی احساسی خون اهدا کرده بودند، اظهار خوشی می کرد.
عبدالغیور و حبیب دو جوان دیگر از اعضای کلب 25 می گویند: افتخار می کنند که خون شان، سبب نجات و سلامتی دیگران می گردد.

داکتر عطاالله محمود زی مدیر عمومی پروژه جلوگیری از HIV,AIDS می گوید: جوانان دواطلب که در (Club25) کلب ۲۵ رضاکارانه خون اهدا می کنند یک بانک خون زنده استند و در وقت ضرورت آنها حاضر می شوند و خون تازه اهدا می کنند. همچنان برای سهولت و دسترسی به آنها دیتابیسی را تهیه کرده اند تا ثبت نام شوند.

داکتر محمود زی در ادامه گفت: خون های گرفته شده برای اشخاص که به امراض مختلف دچار هستند به خصوص به مادران حامله، مریضان تلسمیا و حوادث طبعی و غیر طبعی استفاده می شود.

مادری که سرگردان خون هم گروپ برای طفل مریضش که به مریضی تلسمیا مبتلا بود و محمد ناصر جوانی با حس انسان دوستی که داشت خواست خون برایش اهدا کند که از این کار هم خود و هم مادر مریض خیلی خوشحال شده بودند.

اهدای خون امری است که با زندگی انسان ارتباط مستقیم داشته و در فرهنگ اسلامی نیز ارزشی والای دارد.

برای ترویج اهدای خون داکتر احمد مسعود رحمانی ریس عمومی بانک خون مرکزی برای جوانان چنین پیام داشت:
"در قدم اول جوانان بیاییند با اهدای خون در این کمپاین ها با ما اشتراک کنند به کلب 25 خود را راجستر کنند شماره های تیلفون خود را با ما شریک بسازند که در صورت ضرورت به آنها مراجعه کنیم.
دوم عملاً در این کمپاین ها با ما اشتراک کنند و خون اهدا کنند و کدام خواهر و برادر اگر ماه یک روز دو ماه بعد یک روز و یا هفته یک ساعت وقت دارند آرزوی ما اینست که بیایند و به شکل رضاکارانه در این کمپاین ها اشتراک کنند تا از یک طرف پروسه را بیبینند تا اعتماد شان بالا برود از طرف دیگر به اداره بتواند کمکی شده باشد و این کمک در نهایت باعث این خواهد شد تا حیات همنوعی شانرا که بین زندگی و مرگ مبارزه می کند، نجات بدهند."

پس گفته می توانیم که خون سبب نجات حیات یک فرد می شود چی خوب است که از این امر نیک ابا نورزیم چرا که این کار هم خرماست و هم ثواب.

برنامه هوای تازه را از طریق ویب سایت رادیو آزادی www.radioazadi.com و صفحه فیسبوک هوای تازه Hawa e Taza هم بخوانید و هم بشنوید.

ترتیب کننده برنامه هوای تازه : فروزان حبیب زاده
وقت نشر برنامه: هفته دو بار روز های شنبه و سه شنبه

Your browser doesn’t support HTML5

اهدای خون به همنوعان، هم خرما و هم ثواب