قربانیان زلزله در مناطق سردسیر افغانستان با مشکلات جدی مواجه اند

مقامات افغان در حالی از کمک رسانی به آسیب دیده های زلزله اخیر در کشور خبر می دهند که اکثر این افراد در مناطق سرد سیر بسر می برند وبا مشکلات جدی روبرو هستند.

ویس برمک وزیر دولت در امور رسیده گی به حوادث طبیعی روز پنجشنبه در صحبت با رادیو ازادی گفت، تیم های بررسی به مناطق آسیب دیده رسیده و روند کمک رسانی برای متضررین آغاز شده است.

ویس برمک گفت:

"بررسی تیم های ما فعلاً در ساحات متضرر و آسیب دیده هنوز هم جریان دارد، در عین زمان کمک های که لازم بود و پروسهء امداد رسانی نیز آغاز شده است، تا فعلاً کمک های نقدی صورت گرفته و هم کمک های بسیار اولیه شامل مواد غیر غذایی صورت گرفته است."

زلزله شدیدی که درسال های گذشته بی پیشینه خوانده شده است روز دوشنبه افغانستان، پاکستان، هندوستان و برخی مناطق ازبکستان را تکان داد و تلفات و خسارات را نیز به میان آورد.

در این زلزله بیشترتلفات و خسارات به باشنده های ولایات شرقی و جنوب شرق وارد شد، مقامات افغان می گویند که 115 تن دراثر زلزله کشته ، 556 تن زخمی و 7630 خانه نیز تخریب گردیده است.

مرکز این زلزله ولسوالی جرم ولایت بدخشان خوانده شده است.

اما برخی از آسیب دیده گان زلزله می گویند که تا هنوز کمک های لازم برای آنان نرسیده و با مشکلات جدی دست و پنجه نرم می کنند.

رییس شورای ولایتی کنر به رادیو آزادی گفت که آسیب دیده گان زلزله دراین ولایت با کمبود مواد خوراکه و غیرخوراکه و با مشکل سرپناه روبرو هستند.

در همین حال ویس برمک وزیر دولت در امور رسیده گی به حوادث طبیعی می گوید، کمک ها از سوی برخی از کشورهای خارجی نیز رسیده است و بزودی روند توزیع آن به آسیب دیدگان آغاز خواهد شد.

ویس برمک می گوید:

"کشور هندوستان، انگلستان و ترکیه تعهد کمک کرده اند، به همین ترتیب دیروز یک محمولهء شامل 120 تن آرد از ترکمنستان داخل افغانستان شد روز گذشته قطر هم یک صدهزار دالر کمک کرد عربستان سعودی نیز آماده گی کمک را کرده است."

رییس شورای ولایتی کنر به رادیو آزادی گفت که آسیب دیده گان زلزله دراین ولایت با کمبود مواد خوراکه، غیرخوراکه و با مشکل سرپناه روبرو هستند.

فرشته ندا