"احتمال دارد که ایران از حمایت رژیم سوریه دست بکشد"

مذاکرات 30 اکتوبر در شهر ویانا در مورد سوریه

یک مقام ارشد شرق میانه که از موقف ایران در قبال سوریه آگاه است می گوید، احتمال دارد ایران یک مرحلهء شش ماههء انتقال را بپذیرد که در پایان آن سرنوشت بشارالاسد توسط یک انتخابات سرتاسری در سوریه تعیین خواهد شد.

در آستانهء مذاکراتی که در شهر ویانا به خاطر یافتن یک راه حل سیاسی برای منازعهء چهار ساله سوریه ادامه دارد، ایران علایمی را آشکار ساخته است که براساس آن احتمال دارد از تاکید بر اینکه بشارالاسد باید در قدرت باقی بماند، دست بکشد.

در جریان منازعه در سوریه حدود 250 هزار تن کشته و حدود 10 ملیون تن دیگر مجبور به ترک محلات زیست شان شده اند. ایران که متحد کلیدی رژیم بشارالاسد به شمار می آید از سلسلهء کنفرانس های بین المللی در مورد سوریه دور نگهداشته شده بود که به ناکامی انجامیدند.

مذاکرات اخیر در ویانا که در آن وزرای خارجه و مقامات ارشد 17 کشور جهان اشتراک دارند، نخستین مذاکرات در سطح عالیست که واشنگتن و متحدانش از مخالفت در مورد اشتراک ایران در آن، صرف نظر کرده اند.

به نوشتهء آژانس خبری رویترز، ایالات متحدهء امریکا روز پنجشنبه گفت، امیدوارست که از ایران و متحد دیگر کلیدی بشارالاسد، روسیه بشنود که آنها آمادهء تنها گذاشتن رهبر سوریه اند که توسط امریکا و متحدان اروپایی و عرب او به سال ها خونریزی متهم است.

مطبوعات ایران از قول امیر عبدالهیان معاون وزیر خارجهء ایران که عضویت هیات این کشور را در مذاکرات جاری در مورد سوریه دارد، نوشته اند که گفته است:
"ایران بالای حفظ بشارالاسد در قدرت برای همیشه، تاکید نمی کند."

امریکا و مقامات اروپایی در مورد احتمال شکست بن بست در مذاکرات جاری در مورد سوریه، زیاد خوشبین نیستند.

جاش ارنست سخنگوی قصر سفید در واشنگتن به خبرنگاران گفته است، معلوم نیست که آیا ایران آمادهء آنست که از نفوذش برای تسریع یک را حل سیاسی برای تنش ها در سوریه، استفاده کند.

این در حالیست که حکومت ایران یک تاجر برجستهء امریکایی ایرانی الاصل را در اوسط ماه اکتوبر سالجاری میلادی دستگیر کرد که برای بازدید خانواده اش به آن کشور رفته بود.

سیامک نمازی توسط سازمان استخبارتی مربوط به سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی ایران دستگیر و در زندان اوین زندانیست و از وی بطور متداوم تحقیق می شود.

سیامک نمازی در بین کارشناسان پالیسی ایران یک فرد سرشناس بوده، پوهنتون را در امریکا و بریتانیا تمام کرده است. وی قبلاً در یک مرکز تحقیقاتی در واشنگتن کار می کرد و در سال 2007 میلادی توسط اجماع اقتصادی جهان به حیث "رهبر جوان جهانی" انتخاب شده است.

سیامک نمازی چهارمین امریکایی است که در حال حاضر در ایران زندانی است.

Your browser doesn’t support HTML5

"احتمال دارد که ایران از حمایت رژیم سوریه دست بکشد"