ام اس اف منتظر تحقیقات از سوی امریکا و حکومت افغانستان است

در حالی که از مساله سقوط کندز بدست طالبان و حادثه بمباری بالای شفاخانه داکتران بدون سرحد بیش از یک ماه سپری شده است، اما تا حال هیچ یک از تحقیقات دولتی در این مورد تکمیل نشده است.

اما سازمان داکتران بدون سرحد که گزارش خود را در این زمینه تکمیل کرده می گوید که خلاف تمام قوانین شفاخانه شان در کندز در حالی مورد بمبارد قرار گرفت که تمام اصول بی طرفی در آن مراعات می گردید.

کرستوفرستاکس رییس عمومی این سازمان روز پنجشنبه در کابل اولین گزارش این سازمان را منتشر کرده و تاکید کرد که حمله بر شفاخانه شان در کندز اشتباه شمرده نمیشود.

آقای ستاکس می گوید که وی و همکاران شان در این مورد منتظر انجام تحقیقات از سوی امریکا و حکومت افغانستان هستند.

آقای ستاکس گفت:

"ما تنها امیدوار و منتظر تحقیقات حقیقت یابی هسیتم تا تمام موارد در آن مد نظر گرفته شود، در این مورد امریکا و حکومت افغانستان تعهدات مختلف را کرده اند و ما منتظر نتایج آن می باشیم."

وی می گوید به زودی برای آغاز دوباره کار در شفاخانه شان در کندز اقدام کرده نمی توانند زیرا به گفته آقای ستاکس در این مورد سوالات زیادی بدون جواب باقی مانده اند.

شفاخانه داکتران بدون سرحد در کندز به تاریخ سوم ماه اکتوبر زمانی مورد بمباردمان نیروهای بین‌المللی قرار گرفت که جنگ شدید میان نیروهای امنیتی افغان و مخالفان مسلح در این ولایت جریان داشت.

داکتران بدون سرحد در افغانستان میگویند که در این بمباری حدود سی تن کشته شده و نزدیک به سیزده تن زخم برداشتند.

حکومت امریکا در مورد وقوع این رویداد معذرت خواهی کرده و گفت است که گزارشات برای شان رسیده بود که گویا این جا مرکز مخالفان مسلح است، موضوع که داکتران بدون سرحد آنرا به کلی رد می کنند.

رییس تیم بررسی قضیه کندز از سوی داکتران بدون سرحد می گوید که امریکا برای آنان پیشنهاد جبران خساره را نیز کرده است اما این بمباری آنان را بسیار نگران کرده و میگوید که بر مصونیت شفاخانه ها باید توجه بیشتر صورت گیرد.

میشل مایکل هوفمن می گوید، به اساس قوانین بشری و بین‌المللی آنان هرگونه تداوی زخمی ها و مریضان را انجام میدهند تا جای که ممکن در میان شان مخالفان مسلح نیز شامل باشد.

وی افزود:

"سرباز، مخالفین مسلح و نیروهای امنیتی همه قبل از اینکه داخل شفاخانه شوند یک پروسه را سپری می کنند، اگر زخمی باشد به داخل انتقال داده می شود اما باید بدون سلاح باشد یعنی به این شفاخانه هیچ کس با سلاح داخل شده نمی تواند."

شفاخانه داکتران بدون سرحد در کندز از چهار سال به این طرف فعالیت داشت اما پس از وقوع این رویداد داکتران در بسیاری از مناطق دیگر در مورد مصونیت شان نگران شده اند.

سازمان داکتران بدون سرحد با توجه به این نگرانی ها در گزارش خود از تمام جناح ها درخواست کرده است تا در برابر مجروحان که مربوط به هر کسی باشد از کینه کارگرفته نشود و کارمندان صحی نیز نباید بخاطر معالجه و تداوی مورد حمله قرار گیرند.

گزارش - جاوید حسن زاده