پدر و مادر رخشانه عدالت می‌خواهند

بیست روز پیش ولایت غور شاهد غم انگیز ترین حادثه بود. حادثۀ که نه تنها به واکنش شهروندان افغانستان مواجه شد، بلکه واکنش‌های تند جامعه جهانی را نیز به همراه داشت.

این حادثه المناک، سنگسار رخشانۀ ۱۷ ساله به جرم فرار از منزل از سوی طالبان بود.

اما اکنون خانواده رخشانه از حکومت عدالت می‌خواهد و می‌گوید که عاملین قتل دختر شان باید بازداشت گردد.

حنیفه مادر پیر و ناتوان رخشانه که بعد از کشته شدن دخترش سخت درد می‌کشد، یگانه آرزویش به کیفر رسانیدن قاتلین دختر سنگسار شده اش است.

وی می‌گوید:

" همه ما را به خانه محاصره نمودن، وقتی خبر کردن که بیاین مرده خود را بگیرین، جنازه دختر مره به دروازه خانه خسربوره ام آورده بودند، ما از حکومت قاتلین خوده می‌خواهیم و حالا از دست طالبان فرار کردیم باید قاتل های دختر ما را دستگیر کنند."

عبدالکریم پدر رخشانه می‌گوید که وی چند روز قبل شب هنگام از منطقه اش با چند دختر خورد سال خود فرار نموده و به مرکز این ولایت آمده اند.

عبدالکریم ۵۰ ساله با چشمان پُر اشک می‌گوید که طالبان دختر جوانش را پس از آنکه وی با خواست آنها که پنجاه لک افغانی بود، مخالفت نشان داد، سنگسار کردند.

وی می‌گوید که رخشانه تا صنف هشتم درس خوانده بود و آرزو داشت تا یک زنده گی خوب داشته باشد.

پدر رخشانه اضافه که تمام دار و ندار خود را از دست داده است و اکنون نیز نگران زنده گی آینده اطفالش است.

او از حکومت می‌خواهد تا به داد شان رسیده گی نماید.

وی می‌افزاید:

" اگر حکومت به داد مردم بی‌گناه می‌رسد و به صدای ما گوش می‌دهد ما خوتمام دارایی خوده، دختر خوده از دست دادیم و مجبور شدیم تا فرار کنیم، اول قاتل‌های ما را پیدا کند و دوم ما را اخطار دادن که می‌کشند، امنیت ما را بگیرد."

با آنکه وعده‌های برای پیگیری قضیه رخشانه از سوی حکومت سپرده شد و رییس جمهور غنی نیز وعده سپرده بود که برای تحقیق این موضوع یک هیأت را به این ولایت می‌فرستد، اما با گذشت سه هفته از این موضوع تا هنوز کدام اقدام عملی صورت نگرفته است.

عبدالحی خطیبی سخنگوی والی غور از مصئون بودن خانواده رخشانه اطمینان می‌دهد و می‌گوید که قرار است تا به زود ترین وقت هیأت برای بررسی این موضوع از مرکز به این ولایت برسد.

وی گفت:

" حالا این ها در ساحه امنیت هستند، مشکل امنیتی وجود ندارد و خوش بختی است که سالم خود را به این جا رساندن و هیأت ریاست جمهوری هم به دلیل خرابی هوا نتوانستند که زود تر بیایند و تا فردا می رسند."

گفته می‌شود که اگر دولت برای دستگیری عاملان این رویداد و به کیفر رسانیدن شان تلاش نکند راه سوء استفاده برای کسانی هموار خواهد شد که از قانون و اسلام آگاهی ندارند و برای گرفتن زنده گی مردم بیگناه تلاش می‌کنند.

گزارش – قدیر غفوری