برگشتاندن پناهجویان باید در همآهنگی با حکومت افغانستان صورت گیرد

صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان

در حالی که پیش از این در خصوص رسیدن افغان‌ها به کشورهای اروپایی از عدم هماهنگی حکومت افغانستان انتقاد های مطرح می‌گردید، حالا مقامات افغان از تلاش‌های خبر می‌دهند که ممکن به اساس آن پناهنده‌گی مهاجرین افغان در آن کشورها پذیرفته شود.

وزیر خارجه افغانستان می‌گوید، از تمام کشورهای اروپایی تقاضا کرده اند تا در برابر مهاجرین افغان از خود سخاوت نشان داده و آنان را به طور جبری از کشور های شان بیرون نکنند.

صلاح الدین ربانی می‌گوید که موقف حکومت افغانستان این است که بدون هماهنگی برگشتاندن هیچ افغان را نمی پذیرد.

وی گفت:

"تلاش کرده ام و از تمام کشورها خواسته ام که در کنار تعامل با پناهنده‌گان افغان به پرونده های پناهنده‌گان افغان با مدارا و سخاوت بیشتر برخورد کنند، با کشورهای اروپایی مطرح کردیم که تا رسیدن به یک تفاهم دو جانبه آن عده پناهنده‌گان افغان را که درخواست‌های شان رد شده است، آنان را بر نگردانند و هر گونه بازگرداندن پناه جویان افغان بدون هماهنگی با دولت افغانستان قابل پذیرش ما نخواهد بود."

وزرای خارجه و مهاجرین و عودت کننده‌گان به روز دوشنبه در خصوص وضعیت مهاجرین افغان در کشورهای اروپایی به اجلاس استجوابیه ولسی جرگه فراه خوانده شده و سر انجام اظهارات آنان توانست قناعت اعضای این جرگه را فراهم سازد.

مسوولان حکومت افغانستان این اظهارات را در حالی بیان می‌کنند که شماری از مقامات کشورهای اروپایی در مورد سرنوشت مهاجرین افغان اظهارات تند را مطرح کرده اند.

جرمنی و ناروی گفته اند که افغان‌ها باید در کشورشان باقی مانده و به این باور اند که آنان تا زمانی به این کشورها نیایند که درخواست پناهنده‌گی شان قبول گردد.

از سال گذشته به این طرف رفتن افغان‌ها به کشورهای اروپایی به هدف پناهنده‌گی افزایش یافته و حدود ۱۴۶ هزار افغان به اروپا رسیده و از این جمله بیشتر شان به جرمنی پناه برده اند.

در این حال سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجرین و عودت کننده‌گان می‌گوید، هر چند در خصوص مهاجرین با بسیاری از کشورها تفاهمنامه های موجود است، اما این کشورها به نحو از این تفاهمنامه ها و قانون جینوا در حال فرار هستند.

وی می‌گوید، آنان با توجه به وضعیت جاری در کشور، از این کشورها خواسته اند تا از خود انعطاف پذیری نشان داده و می‌گوید به تمام کشورها طرح مشترک را نیز ارسال کرده اند.

وی گفت:

"طرح مشترک برای تجدید نظر تهیه و به کشورهای جانب مقابل در تفاهمنامه ها فرستاده شده است که تاکنون تعداد از آنها برای مذاکره اعلام آماده‌گی کردند ما پس از اینکه شنیدیم که این کشورها در وضعیت جدید تصمیم گرفتند که دیپورتی ها را گسترش و توسعه بدهند در ارتباط به این برنامه ما یک اعلامیه صادر کردیم که در آن اعلامیه تقاضای قبولی مهاجرین افغان را از کشورهای اروپایی کردیم."

آقای بلخی می‌گوید، به این کشورها گفته اند که هرگاه این پناهجویان دوباره برگشتانده شوند وضعیت شان در افغانستان خراب شده و زنده‌گی برای شان تلخ می‌گردد.

با آنهم حکومت افغانستان می‌گوید، هر چند بخاطر جلوگیری از مهاجرت های غیر قانونی از راه های مختلف کار گرفته اند، اما جلوگیری از آنان به طور فزیکی ممکن نیست.

کسانیکه به اروپا رفته اند ناامنی، وضعیت بد اقتصادی و بیکاری را در کشور نگران کننده خوانده و می‌گویند که به همین خاطر به مهاجرت از راه های غیر قانونی و پُر خطر رو آورده‌اند.

گزارش - جاوید حسن زاده