ارگ: نقش کشورهای همسایه در تأمین صلح مهم و با اهمیت است

سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

پس از اعلام اخیر حمایت پاکستان، ایران و چین از روند گفتگو های صلح حکومت افغانستان با طالبان، ارگ ریاست جمهوری می گوید که افغانستان تشنه صلح است و صلح پایدار و با عزت می خواهد.

سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی رئیس جمهور پس از ظهر روز چهارشنبه در نشست خبری گفت که نقش کشور های همسایه و همجوار افغانستان در تأمین صلح و ثبات این کشور بسیار مهم و با اهمیت است.

هاشمی افزود:

" نقش کشور های همسایه و همجوار افغانستان را در تأمین امنیت، صلح و موفقیت صلح پایدار و با عزت بسیار مهم می دانیم و هر کشوری که بخواهد در این راستا ما را همکاری کند ما آنرا به دیده خیر می بینیم بخاطریکه ما به حیث یک ملت تشنه صلح استیم."

این اظهارات در حالی مطرح می شوند که به اساس گزارش ها مقام های ایرانی، پاکستانی و چینایی اعلام کرده اند که آماده اند از روند گفتگو های صلح حکومت افغانستان با طالبان حمایت کنند.

اعزاز احمد چوهدری وزیر خارجه پاکستان در مصاحبه با یکی از رسانه های ایرانی گفته که کشورش و ایران همواره بخاطر تأمین صلح و ثبات در افغانستان تلاش کرده اند.

همچنان نماینده خاص چین برای افغانستان به رسانه های پاکستانی گفته که کشورش همواره آماده میزبانی گفتگو های صلح میان افغانستان و طالبان است.

این در حالیست که رئیس جمهور اشرف غنی روز دوشنبه در یک نشست گفت که صلح پایدار و دوامدار قابل معامله نیست و صلحِ را در کشور تأمین خواهند کرد که خاتمه جنگ باشد.

وی گفت که آنان صلح اصولی و پایدار می‌خواهند و هرگز از راه عذر و زاری وارد گفتگوهای صلح نخواهند شد.

دور نخست مذاکرات صلح در ماه جولای سال جاری، میان گروه طالبان و هیأت حکومت افغانستان در پاکستان، برگزار شد ونمایندگان چین و امریکا هم در آن نشست حضور داشتند.

پس از اعلام خبر مرگ ملا محمد رهبر پیشین گروه طالبان حدود چهار ماه پیش، دومین دور گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و طالبان لغو شد که تاکنون از سرگرفته نشده است.

در این حال آگاهان امور سیاسی می گویند که جنگ در افغانستان جنگ داخلی نیست و زماینکه کشور های همسایه و منطقه منافع خود را در جنگ این کشور در خطر می بینند لحن شانرا تغییر داده و می گویند که از روند گفتگوهای صلح افغانستان حمایت می کنند.

مطیع الله خروتی یکی از این آگاهان گفت:

" هر لحظه که آنها منافع شان را در خطر می بینند سر و صدا می کنند که گویا آنها علاقه مند صلح افغانستان استند در حالیکه به تمام جهان معلوم است که در طی ۴۰ سال اخیر کشور های همسایه افغانستان همواره در ناامن ساختن رول بزرگ داشته اند بناءً وقتی که حس می کنند ناامنی افغانستان سبب مشکلات در کشور های خود شان می شود باز می گویند که آنها حاضر اند حکومت افغانستان در تأمین صلح همکاری کنند."

برخی کشور های منطقه در حالی از آماده گی برای حمایت از روند صلح افغانستان با طالبان مسلح خبر داده اند که در این اواخر به اساس گزارش‌ها اختلافات میان گروه طالبان اوج گرفته و این گروه به دو دوسته تقسیم شده است.

با توجه به این مشکلات، حالا دیده شود که گفتگو های صلح میان افغانستان و طالبان چی زمانی از سر گرفته خواهد شد.

گزارش - فریبا واحدی