حقوق بشر افغانستان از وضعیت مهاجرین در پاکستان ابراز نگرانی کرد

پس از نشر گزارش دیده بان حقوق بشر در باره برخورد نادرست پولیس پاکستان با مهاجرین افغان، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان میگوید که حکومت این کشور باید به این مشکل رسیدگی کند.

رفیع الله بیدار سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت، حکومت پاکستان باید طبق معیار های بین المللی و حقوق بشری با افغان های مقیم در آن کشور برخورد نماید.

آقای بیدار میگوید، حفاظت از حقوق افغانها در خارج از کشور وظیفه حکومت افغانستان است و باید در این راستا اقدام جدی صورت گیرد:

" تقاضا ما همواره همین بوده که دولت افغانستان از طریق مجرای دیپلوماتیک و نماینده گی های که در آنجا وجود دارد راجع به زندگی افغانها و که بالای آنها چه می گذرد همرای دولت های مقیم صحبت های داشته باشد و از حقوق افغانها حفاظت نماید. "

به گفته آقای بیدار، برخورد پولیس و مقامات حکومتی پاکستان همواره با مهاجرین افغان بخصوص افغانهای فاقد مدرک خشن بوده و آنها را بنابر دلایل مختلف مورد آزار و اذیت قرار می دهند.

این در حالیست که دیده بان حقوق بشر در یک گزارش تازه اش از دولت پاکستان خواسته است تا به آزار و اذیت افغانهای که در آن کشور زندگی می کنند نقطه پایان گذارد.

در گزارش آمده است که پس از حمله طالبان پاکستانی در سال 2014 میلادی بر یک مکتب در پشاور افغانهای مهاجر در آن کشور با برخورد جدی از سوی پولیس روبرو هستند.

یو ان اچ سی آر یا کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجرین نیز وضعیت بد مهاجرین افغان را در پاکستان تایید می کند.

نادر فرهاد سخنگوی این کمیشنری در کابل به رادیو آزادی گفت، تلاش های آنان برای حل مشکلات مهاجرین افغانی که دارای مدارک قانونی در پاکستان هستند ادامه دارد:

" برنامه ها و پروژه ها را با موسسات همکار ما در پاکستان تا مقامات پایین رتبه مخصوصاً پولیس آن کشور متوجه به این مساله بسازیم که افغانهای با مدرک تا جایی که مربوط اداره یو آن اچ سی آر می شود کسانی هستند که به شکل قانونی در آنجا زندگی می کنند و به شکل قانونی حق زندگی کردن را در آنجا دارند. "

آقای فرهاد همچنان گفت، وزارت امور مهاجرین و عودت کننده گان افغانستان مکلف است تا مشکل مهاجرین افغان که فاقد اسناد قانونی درپاکستان هستند را حل کند.

از سوی هم سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی رییس جمهور می گوید که حکومت افغانستان بخاطر بهبود وضعیت مهاجرین افغان در پاکستان همواره از مجرای های دیپلوماتیک با آن کشور در تماس بوده است.

در همین حال اسلام الدین جرات سخنگوی وزارت مهاجرین و عودت کننده گان می گوید، پس از گفتگوها با مقامات پاکستانی پروسه ثبت نام مهاجرین فاقد اسناد در آن کشور آغاز و مشکلات آنان حل خواهد شد:

" گزارش را می پذیریم که مشکلات هفت ماه قبل در پاکستان وجود داشت و در حال حاضر بنابر گفتگوهای دو جانبه و سه جانبه ما به این نتیجه رسیدیم تعدادی که در آنجا بدون مدرک هستند آنها ثبت و راجستریشن شوند و دولت افغانستان در این عرصه آماده گی هم دارد و بلاخره منتظر این هستیم تا ثبت و راجستریشن آغاز شود زمانیکه آغاز می شود بدون شک که در چوکات قانونی از آنها حمایت های حقوقی هم از طرف دولت میزبان و دولت افغانستان صورت می گیرد. "

آقای جرات همچنان گفت، مهاجرین افغان مطابق قوانین بین المللی در کشورهای میزبان حقوق دارند و حکومت افغانستان همواره تلاش کرده تا آنان به حقوق شان دست یابند.

مهاجرین افغان پیش از این نیز همواره از برخورد نادرست پولیس پاکستان شکایت کرده و گفته میشود که پاکستان و ایران دربیشتری موارد ازموضوع مهاجرین منحیث وسیله فشار برحکومت افغانستان استفاده میکنند.

گزارش: فرشته ندا