مصارف بیجا در عروسی ها و عواقب ناگوار آن بر آینده عروس

می‌دانید در کشور ما افغانستان که مساله مرد سالاری و حکومت عنعنات ناپسند جاری است، زن بیشتر از سایر اعضای فامیل قربانی این مساله می‌شود و از جمله آنست که چرا معمولاً دختران افغان بعد از ازدواج و رفتن به خانهء شوهر با خشونتها و رفتار عقده مندانهء خسران درگیر میشوند ؟

این خشونت ریشه اش از کجا آب میخورد ؟

کی ها در بروز این خشونتها دخیل اند ؟

در برنامهء کنونی زن و زنده‌گی تا حدی به جواب این سوالات پرداخته شده است.

قابل ذکر است که گفته های زنان متضرر، مسوولان و صاحب نظران را نیز با خود داریم.

طوریکه معلوم شده، معمولاً فردیکه خشونت میکند از جهات دیگر زنده‌گی صدمه دیده است.

یکی از این صدمه ها توقعات بیش از حد و بهانه گیری های مغرضانه و یا هم نا آگاهانهء خانوادهء دختر در مصارف عروسی دختر شان از داماد و خانوادهء او است.

طوریکه در آغاز خواستگاری به فامیل پسر آسان می‌گیرند و روی خوش نشان می‌دهند، همینکه دخترشان با آن پسر نامزد شد، خرچ را بالا می‌برند و توقع شان به اوج می‌رسد.

مثلاً با تحمیل محافل عروسی، شیرینی خوری، شب خینه و تخت جمعی در هوتل، جهیز دو طرفه، خرید چندین دست لباس قیمتی، زیور آلات و دعوت مهمانان زیاد داماد را در تنگنا قرار می‌دهد.

گاهی با این توقعات، مصارف و رواجها، دخالت و کنجکاوی افرادی فرصت جو نیز همدست شده و بدون تفکر بیشترین ضربه را بر پیکر آیندهء دختر شان وارد می‌سازند و دختر را در منجلاب خشونت و بد بختی های بعد از ازدواج در خانهء شوهر رها می‌کنند.

زنانی که قربانی چنین توقعات خانواده در هنگام ازدواج شان شده اند و انواع خشونت ها را که ناشی از عقده های آغازین مراحل ازدواج بوده در خانوادهء شوهر تجربه کرده اند...

تهیه کننده: عفیفه ساکب

Your browser doesn’t support HTML5

مصارف بیجا در عروسی ها و عواقب ناگوار آن بر آینده عروس