ترکیه هوشدار ضبط شده به طیارهء روسی (Su-24) را پخش کرد

از مدت چند روز به اینسو در مورد رویداد سقوط یک طیارهء روسی در نزدیک سرحدات ترکیه اظهارات ضد و نقیص صورت می گیرد.

اردوی ترکیه در یک پیام تازه، صدایی را پخش کرده است که به قول آنها هوشداریست که قبل از سقوط داده طیارهء روسی به پیلوت آن داده شده بود.

در این صدا به زبان انگلیسی، تغییر مسیر تقاضا شده، گفته می شود:

"زود مسیر تان را به سمت جنوب تغییر دهید!"

و این پیام بار، بار تکرار شده است.

ترکیه قبلاً هم گفته بود که بعد از داخل شدن طیارهء روسی به حریم هوایی این کشور در جریان پنج دقیقه، ده بار پیام داده است وبعد از آنکه به این پیام ها توسط پیلوت روسی پاسخ داده نشد، طیاره مذکور را مورد هدف قرار داده است.

اما پیلوت دیگر طیارهء جت (Su-24)روسی که ازرویداد بیست و چهارم نوامبر زنده باقی مانده به رسانه دولتی روسیه گفته است که با آنها هیچ نوع ارتباط گرفته نشده بود.

کنستانتین موراختین (Konstantin Murakhtin) که از پایگاه نظامی روسیه در سوریه صحبت می کرد، گفته است که آنها با این منطقهء پرواز خیلی آشنا بوده و طیاره آن ها حتی یک ثانیه هم بالای حریم هوایی ترکیه پرواز نکرده است.

کنستانتین موراختین می گوید:

"در حقیقت هیچ نوع هوشدار داده نشد، نه از طریق مخابره و نه هم ما چیزی را دیدیم. روی همین دلیل ما بطور عادی در مسیر خود روان بودیم. اگر آنها می خواستند به ما هوشدار دهند، باید در مسیر موازی با ما خودرا نشان می دادند، اما در آنجا هیچ چیز نبود. دفعتاً قسمت عقبی طیاره مورد اصابت قرار گرفت و ما حتی وقت آن را نداشتیم که مانور فرار از راکت را اجرا کنیم."

بعد از اصابت طیاره، کنستانتین موراختین و الک پشکوف پیلوت دیگر طیارهء جت (Su-24)روسی با پراشوت خودرا پرتاب کردند و نیرو خاص روسیه کنستانتین موراختین در قلمرو سوریه یافتند. اما پیلوت دوهم توسط شورشیان در سوریه کشته شد.

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه به الک پشکوف (Oleg Peshkov) پیلوت روسی که کشته شد، لقب قهرمان روسیه را اعطا کرد که عالیترین لقب افتخار در آن کشوراست. در اعلامیه کریملن گفته شده است، همچنان به یک تن از پرسونل نیروهای بحری روسیه که در جریان عملیات نجات پیلوت روسی کشته شد و کنستانتین موراختین نیز مدال های شجاعت داده شده است.

سقوط طیارهء روسی توسط ترکیه تنش های را بین این دو کشور افزایش داده است.

سرگی لاوروف وزیر خارجهء روسیه می گوید، سقوط این طیاره نشان می دهد که از قبل پلان شده و یک عمل تحریک آمیز بوده است. وی گفته است ترکیه و متحدانش می خواهند آنچه را پنهان کنند که نیروهای هوایی ترکیه انجام داده است.

اما ایالات متحدهء امریکا و جامعهء جهانی در واکنش به این رویداد گفته اند که ترکیه حق دفاع از قلمرو خودرا دارد.

کشورهای عضو پیمان ناتو می گویند، ارزیابی آنها به اطلاعاتی شبیه است که ترکیه آن ارایه کرده است.

سرگی لاوروف وزیر خارجهء روسیه روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری در مسکو گفت، وی در مورد اینکه این رویداد تصادفی باشد، شک دارد. وی گفته است در مورد این رویداد مسکو اطلاعات را جمع آوری کرده و حاضر است تا آن را با جامعه جهانی شریک سازد.