آیسا برگزاری کنفرانس اقتصادی در برلین را برای افغانستان مفید خواند

اداره حمایت از سرمایه گذاری یا آیسا کنفرانس اقتصادی در مورد افغانستان را که قرار است تا چند هفته دیگر در شهر برلین جرمنی برگزار شود، مفید می‌داند.

هر چند میزان سرمایه گذاری در سال جاری در افغانستان کاهش یافته است، اما مسئولان اداره حمایت از سرمایه گذاری یا آیسا کنفرانسِ را که بزودی در جرمنی راه اندازی خواهد شد برای بهبود وضعیت سرمایه گذاری در کشور مفید می‌خواند.

محمد ابراهیم شمس معاون این اداره می‌گوید، کنفرانسِ که در برلین برگزار می‌گردد روی فرصت های موجود سرمایه گذاری و تشویق سرمایه گذاران خارجی در افغانستان بحث می‎گردد.

آقای شمس روز شنبه در صحبت با رادیوآزادی گفت که در کنفرانس برلین برعلاوه جرمنی برای سایر سرمایه گذاران خارجی باید از مصئونیت شان اطمینان داده شود.

وی گفت:

"چیزیکه زیاد مهم است، اینست که حکومت تا چه حد متعهد است که با امکانات موجوده در کشور فرصت ها را برای سرمایه گذاران ارایه کند و برای آنان در ساحاتی که کار می‌کنند تضمین داده شود که امنیت شان را تأمین می‌کند و تشویش های که با سرمایه گذاران خارجی است برای از بین بردن آن باید یک راهکار واضح وجود داشته باشد تا آنان تشویق شوند."

این اظهارات پس از آن مطرح می‌گردد که رئیس جمهورغنی روز پنجشنبه با گیرد مولر وزیر امور همکاری های اقتصادی و انکشافی جرمنی ملاقات کرده و هر دو جانب در مورد کمک های اقتصادی جرمنی در بخش‌های مختلف با افغانستان بحث کردند.

در این گفتگوها هر دو جانب توافق کردند که برای تشویق سرمایه گذاری در افغانستان جرمنی کنفرانس را تا شش هفته آینده در برلین برگزار می‌کند.

از برگزاری این کنفرانس در حالی خبر داده می‌شود که یک بررسی اداره حمایت از سرمایه گذاری نشان می‌دهد که میزان سرمایه گذاری در سال جاری در افغانستان بیست و شش درصد کاهش یافته است.

در عین حال اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید که حکومت افغانستان و سکتورهای خصوصی باید در مورد فرصت های موجود سرمایه گذاری در این کشور به اشتراک کننده‌گان کنفرانس معلومات بدهند.

خان جان الکوزی معاون این اتاق می‌گوید، در کنار فساد اداری، امنیت برای خارجی ها یک مسأله نگران کننده است و باید در این مورد نیز برای آنان اطمینان داده شود.

وی گفت:

"خواهش ما از حکومت اینست که سرمایه گذاران خارجی را از لحاظ امنیتی مطمین بسازد بخاطریکه خارجی ها از لحاظ امنیتی بسیار به تشویش هستند دو مسأله که از امنیت کرده هم مهم است و خارجی ها با آن حساسیت دارند مسأله فساد اداری و سخت بودن قوانین ماست، قوانین ما بسیار سخت است و کمپنی های خارجی با آن سازش نمی‌کنند."

عدم حمایت حکومت از سرمایه گذاران و نبود امنیت از عوامل اساسی کاهش سرمایه گذاری در افغانستان خوانده می‌شود.

پیش از این مسئولان اتاق تجارت و صنایع گفته اند که سرمایه گذاران کشورهای منطقه و جهان در بخش‌های مختلف در افغانستان علاقه مند سرمایه گذاری هستند، اما این مسئولیت حکومت است تا برای آنان از لحاظ امنیتی زمینه لازم را مساعد سازد.

گزارش: جاویدحسن زاده