الکوزی: صادرات افغانستان در سال جاری صد میلیون دالر متضرر شده است

خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع

مسئولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان می گویند، تاجران افغان بخاطر کاهش میزان صادرات شان در جریان سال جاری حدود صد میلیون دالر متضرر شده اند.

مسئولان این اتاق می گویند، در این اواخر هند و ایران در برابر صادرات تاجران افغان از طریق بندر واگه مانع ایجاد کرده اند.

خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع روز یکشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت، هند و ایران می خواهند تا تاجران افغان اموال شان را از طریق واگه نه بلکه از راه چابهار و بندر عباس به هند صادر نمایند.

آقای الکوزی گفت، آنان این مشکل را بار ها با مقامات حکومتی در میان گذاشته اند اما تا کنون آنها برای حل آن اقدام نکرده اند:

" ما تمام دروازه های دولت را تک تک کردیم مگر متاسفانه سه ماه می شود که این مشکل حل نشده مشکل صادرات ما است بناً صادرات ما یک ضربه جدی خورده ما از دهقان، تاجر، و صادر کننده که حساب کردیم متاسفانه ما صد میلیون دالر امسال در صادرات میوه تازه به شمول سیب ما متضرر شدیم ضربه محکم برای دهقان، و تاجر افغانستان است. "

آقای الکوزی همچنان از حکومت خواست تا مشکل صادرات تاجران افغان را در کشور های بیرونی حل نماید.

به گفته آقای الکوزی، در حال حاضر میزان واردات افغانستان از پاکستان ۶۵ درصد کاهش یافته و ترانزیت نیز بیش از ۷۰ در صد کم شده است.

در همین حال مقامات وزارت تجارت و صنایع می گویند که تا کنون اتاق تجارت و صنایع مشکلات در بخش صادرات تاجران را با آنها در میان نگذاشته است.

مسافر قوقندی سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی گفت، رسیده گی به مشکلات تاجران افغان در اولویت های کاری این وزارت قرار دارد:

" اتاق تجارت و صنایع رسماً به وزارت تجارت مکتوب بفرسد و این مساله یکی از وظایف ما است و یکی از برنامه های ما حل مشکلات تاجران و صادر کننده گان ما به تمام کشور ها است و مطمیناً در این راستا اقدام خواهیم کرد. "

این بار اول نیست که تاجران افغان در بخش داد و ستد تجارتی با کشورهای همسایه شکایت می کنند بلکه پیش از این نیز آنان از وجود مشکلات در زمینه ترانزیت و صادرات و واردات اموال به هند، پاکستان و ایران همواره شکوه کرده اند.

گزارش: فرشته ندا