ترامپ: ورود مسلمانان به امریکا کاملاً ممنوع شود

دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز از حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست جمهوری امریکا گفته است که باید‌ ورود مسلمانان به ایالات متحده به طور کامل ممنوع شود.

این اظهارات ترامپ، انتقادهای تندِ را در حلقه های سیاسی در داخل امریکا و نیز در سراسر جهان برانگیخته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مسلمانان در پاکستان و اندونیزیا امروز این اظهارات ترامپ را تقبیح کردند و او را شخص متعصب و ترویج کنندۀ خشونت خواندند.

این اظهارات تحریک آمیز و تفرقه انداز توصیف شده است.

یک هفته پیش ازین سخنان ترامپ، یک زن و شوهر مسلمان که گمان می رود از سوی افراطگرایان رادیکال شده بودند، در تیراندازی گروهی در سن برناردینوی ایالت کالیفورنیا دخیل دانسته شدند.

ترامپ در جریان سخنرانی کمپاین انتخاباتی در کارولینای جنوبی دیروز گفت که چنین ممنوعیتی تا زمانی که قانونگذاران دریابند که چی در جریان است، باید اعمال شود.

ترامپ گفته است این ممنوعیت ضروری است، زیرا به گفتۀ او بخش اعظم مسلمانان از امریکا نفرت دارند.

در واکنش به این سخنان، قصر سفید، پیشنهاد دونالد ترامپ را در تضاد کامل با تمام ارزش‌های امریکا دانسته است.

جان ارنست سخنگوی قصر سفید گفته است به جای محکوم کردن مسلمانان، مقام های امریکایی باید برای ریشه کن ساختن صداهای افراطی به طور مشترک با مسلمانان کار کنند.

بن رودز از معاونان ارشد پالیسی خارجی بارک اوباما رئیس جمهور امریکا این پیشنهاد ترامپ را برخلاف قانون اساسی امریکا خوانده گفته است که قانون اساسی امریکا به آزادی مذهبی ارج می گذارد.

جِب بوش، نامزد حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا گفته است ترامپ دچار اختلال روانی است.

هیلاری کلنتن، نامزد پیشتاز حزب دموکرات امریکا برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیشنهاد ترامپ را یک طرح ناپسند، زیان آور و تفرقه انگیز توصیف کرده و گفته است: این کار می تواند از مصونیت امریکا بکاهد.

این سخنان یک روز پس از آن مطرح می‌شود که باراک اوباما در یک سخنرانی زنده تلویزیونی گفت که برای موفقیت در جنگ علیه تروریزم باید به مسلمانان به مثابه یک متحد قوی نگاه کرد.

رئیس جمهور امریکا هشدار داده بود که نباید مسلمانان با سوء ظن و تنفر رانده شوند.