"داعش" در افغانستان، طالبان ناراضی را جذب می کند

در شرق افغانستان، شورشیان گروهء دولت اسلامی یا داعش در حال افزایش اند و در ولایت هلمند نیز که نیروهای افغان با فشار از جانب طالبان مواجه اند، شورشیان گروهء دولت اسلامی افراد تازه را به صفوف شان جذب کرده اند.

اما مقامات افغان در این اوخر گفته اند در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار به شورشیان گروهء دولت اسلامی یا داعش تلفات سنگین وارد شده و زمینه برای ایشان تنگ تر شده است.

شبکهء تلویزیونی سی. ان. ان امریکا می گوید، شورشیان گروهء دولت اسلامی در یک ویدیویی که تازه نشر شده، تلاش کرده اند افراد ناراضی از رهبری طالبان را به خود جلب کنند و رهبری طالبان را منحرف از اصول اسلامی خوانده اند.

یک تن به نام ابویاسرالافغانی در این و یدیو ظاهر شده، اتهام وارد می کند که طالبان با شبکهء استخبارتی پاکستان همکاری دارند و از زیارت ها و قبر ها حفاظت می کنند.

در این و یدیو ابویاسرالافغانی روابط مشکوک طالبان را با ایران نیز نکوهش می کند.

روزنامهء اندپندنت از قول دگرجنرال قدم شاه شهیم لوی درستیز افغانستان می نویسد که گفته است:

"گروهء دولت اسلامی یا داعش در ولایت هلمند پول توزیع نموده، افراد را به خود جذب می کند."

یک رهبر قومی از شمال افغانستان که از ذکر نامش خودداری شده، نیز نگرانی مشابه را ابراز کرده به روزنامهء اندپندنت گفته است:

"داعش فرزند من و تعدادی از جوانان دیگر را جذب کرده است. فرزند من بعد از فراغت از پوهنتون کندهار توسط داعش جذب شد. در قریهء ما بیرق های سیاه بلند و عکس های ابوبکر البغدادی نصب شده است."

روزنامهء اندپندنت از قول یک مقام عالیرتبهء افغان می نویسد که گفته است، گزارش هیئت حقیقت یاب لوی درستیز قدم شاه شهیم و بصیر سالنگی معاون وزیر داخلهء افغانستان یک تصویر تاریک را از جنوب افغانستان ارایه می کند.

به نوشتهء روزنامه در سالیان اخیر نیروهای امریکایی و بریتانیایی در تامین امنیت جنوب افغانستان تلاش های زیاد را انجام داده و تلفات زیاد هم داده اند، اما در شش هفتهء گذشته بطور پیهم در ولسوالی های مارجه، نادعلی و منطقهء باباجی در نزدیک شهر لشکرگاه برخوردها بین نیروهای افغان و مخالفان آن ادامه داشته است.

روزنامهء اندپندنت می نویسد، در ماه اکتوبر سالجاری نیروهای مسلح افغانستان یک حملهء شورشیان را بر شهر لشکرگاه دفع کردند، اما تا هنوز هم موفق نشده اند ، ولسوالی های حومهء اطراف آن را بطور کامل از شورشیان پاکسازی کنند.

Your browser doesn’t support HTML5

"داعش" در افغانستان، طالبان ناراضی را جذب می کند