بلخی: برای حل بحران مهاجرین افغان به گفتگو های بیشتر نیاز است

سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجرین و عودت کننده گان

با آنکه ریختن سیلی از مهاجرین بخصوص به کشورهای اروپایی، سازمان های مختلف را نگران ساخته است اما اکنون حکومت افغانستان از حل این معضل اطمینان میدهد.

وزیر مهاجرین و عودت کننده گان که روز سه شنبه سمیناری را زیر نام حل مشکلات مهاجرین و فراهم سازی زمینه فرصت ها را برگزار کرده بود، گفت که این وزارت از راه های مختلف برای حل نگرانی های مهاجرین افغان تلاش می ورزد.

سید حسین عالمی بلخی همچنان تاکید می ورزد که نیاز است تا برای حل این معضل با کشورهای میزبان مهاجرین افغان، گفتگو شود: " کشور های مبدا مهاجرت باید با کشورهای مقصد برای حل این بحران همکاری بکنند و ضرورت دارد که مذاکرات و گفتگو های در این رابطه صورت بگیرد تا بتوانیم یک راه حل را برای مدیریت این بحران به وجود آمده جستجو کنیم. "

آقای بلخی میگوید، رئیس جمهور غنی در سفرش به اروپا بخاطر دادن درخواست پناهنده گی به مهاجرین افغان، با شماری از کشورهای میزبان گفتگو های اساسی داشته است.

وی همچنان تاکید میکند حکومت افغانستان به گونه زمینه بازگشت مهاجرین افغان را به کشورشان فراهم خواهد ساخت که آنان به خواست خودشان به کشور باز گردند.

نگرانی ها از وضعیت زندگی مهاجران افغان زمانی بیشتر شد که شماری از کشورهای اروپایی بخصوص جرمنی قوانین شان را برای پذیرفتن مهاجرین دشوار ساختند.

در این میان کمیشنری عالی سازمان ملل در امور مهاجران یا “UNHCR” میگوید در سال روان حدود یکصدو پنجاه هزار مهاجر افغان به کشورهای اروپایی پناه برده اند و این شمار نسبت به مهاجرین که دوباره به کشورشان بازگشته اند، بیشتر است.

سازمان ملل میگوید، برای حل بحران مهاجرت در افغانستان، نیاز است تا از فرصت های موجود در افغانستان کار گرفته شود و با این کشور کمک ها به گونه دوامدار ادامه یابد.

مارک باودن معاون نماینده خاص سازمان ملل برای افغانستان گفت که این مشکل به علت بی ثباتی سیاسی به میان آمده است: " مهاجرت ها به دلایل مختلف افزایش یافته است مانند نا امنی در اکثر مناطق افغانستان، محدودیت فرصت های فرهنگی و آموزشی، محدودیت های اقتصادی، کاهش کمک های انکشافی و از همه مهمتر بی ثباتی سیاسی سبب افزایش مهاجرت ها شده است. کسی که کشور را ترک می گوید، زمینه و فرصت های لازم زنده گی اش را از دست داده و قرضدار می شود ما با همه این مشکلات مواجه هستیم اما باید تلاش شود تا انگیزه های منفی را به بحث های مثبت مبدل سازیم. "

وی از افغانها خواست تا، بودن به کشور خودشان را اولویت دهند و از راه های دشوار برای رفتن به کشورهای اروپایی خود را آگاه سازند.

کمیشنری عالی سازمان ملل در امور مهاجران به این باور است که پناهجویان افغان به کشورهای اروپایی یگانه مشکل افغانستان نبوده، بلکه در حدود یک میلیون خانواده بیجا شده داخلی و بیش از دو میلیون مهاجر افغان در پاکستان و ایران نیز نیاز به توجه جدی دارند.

گزارش: نظیفه محبوبی