علما توسط تبلیغ در مساجد بذر محبت را میان خانواده ها کشت کنند

وزیر حج و اوقاف افغانستان می گوید که مبارزه در رابطه به خشونت علیه زنان در اولویت کاری این وزارت قرارداشته و از علما خواسته است تا توسط تبلیغ در مساجد بذر محبت را در میان خانواده ها کشت کنند.

فیض محمد عثمانی روز پنج شنبه در نشست تجلیل از روز جهانی حقوق بشر و اختتام کمپاین 16 روزه منع خشونت علیه زنان در کابل گفت که خطبه های روز های جمعه در مساجد باید امیدوار کننده باشد و تلاش شود تا باور های نادرست دینی اصلاح گردد:

" یکی از اقدامات مهم که ما روی دست داریم و از علمای خود هم خواستیم این بوده که ما بذر مهر و محبت را در خانواده های کشت بکنیم و سخنرانی ها و خطبه های روز های جمعه ما هم امیدوار کننده باشد و یک سلسله سنت های غلط و برداشت های دینی غلط اصلاح شود از کوچکترین امکانات ما استفاده می کنیم تا انچه خواهران از علما تقاضا دارند این را به سمع شان می رسانیم. "

آقای عثمانی گفت که در نظر دارند تا یک گروپ مبلغین سیار زن را برای آگاهی دهی در مورد جایگاه زنان در اسلام در چوکات وزارت حج و اوقاف ایجاد کند.

قبلاً نیز این وزارت از علمای دین خواسته است تا از طریق منابر مساجد برای مردم در رابطه حقوق و جایگاه زنان در اسلام آگاهی دهند.

به اساس یافته های شبکه زنان افغان در جریان کمپاین 16 روزه، باور ها و رواج های نا پسند، ازدواج های اجباری، مشارکت کمرنگ سیاسی زنان در رهبری، تجاوزهای جنسی، ازدواج های زیر سن، بد دادن، خشونت های خانواده گی، تدویر محاکم صحرایی و برخی موارد دیگر از مشکلاتی اند که زنان افغان هنوز هم در سراسر این کشور با آن مواجه هستند.

اعضای این شبکه تحت شعار نقض حقوق زن نقض حقوق بشر است، خواهان عمل کرد واضح مسئولین در راستای مبارزه با خشونت علیه زنان شدند.

روبینا همدرد مسئول بخش داد خواهی شبکه زنان افغان در مورد گفت:

" تعهد ارگان های را که با خود داریم و امیدوار هستیم که بالاخره این داد خواهی ما که در کل زیاد تاکید شان روی محاکم صحرایی بس است و سنگسار و در کل خشونت های که آزار دهنده استند این دادخواهی ما را تا سال آینده ادامه میدهیم یعنی نقض حقوق زن نقض حقوق بشر است و با این پیام خود که توجه مسئولین را جلب کنیم تا به این مسئله زیاتر بپردازند. "

شبکه زنان افغان همچنان از حکومت خواهان عملکرد جدی در راستای کاهش خشونت با زنان، جلوگیری محاکم صحرایی، جدی گرفتن قانون منع خشونت علیه زنان و ایجاد محاکم اختصاصی برای رسیده گه به قضایای خشونت علیه زنان شد.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان فرهنگ معافیت از مجازات، بی سوادی، موجودیت فساد اداری، مداخله متنفذین قومی در قضایای خشونت، عدم دسترسی زنان به مراجع عدلی و قضایی را از عوامل عمده افزایش خشونت علیه زنان خوانده است.

گزارش: آرزو غیاثی