سال 2016 دورهء مهم برای ایران و آزمون هایش

آیت الله علی خامنه یی رهبر مذهبی ایران

از توافق هسته یی ایران با شش قدرت بزرگ جهان کمتر از یک سال می گذرد. پارسال در همین شب و روز خیلی تلاش جریان داشت تا توافق هسته یی با ایران به دست آید.

حالا که ایران توافق کرده تا فعالیت های هسته یی اش را در بدل کاهش تحریم های غرب محدود سازد، چی پیامد های در انتظار این کشور خواهد بود؟

توافق هسته یی ایران با شش قدرت بزرگ جهان در سال 2015 میلادی در ردیف بزرگترین خبر ها قرار گرفت.

پشبینی می شود که این توافق، در سال 2016 نتیجه اش را نشان خواهد داد و چگونه گی آیندهء سیاسی ایران را مشخص خواهد کرد.

در بیست و ششم فبروری یعنی چیزی بیشتر از دو ماه بعد، انتخابات پارلمانی در ایران برگزار خواهد شد و در ربع اول سال 2016، براساس توافق هسته یی، رفع تحریم های اقتصادی بر آن کشور آغاز خواهد شد. با توجه به این همه، سال آینده برای ایران خیلی مهم دانسته می شود.

در نتیجهء انتخابات، پارلمان جدید ایران تعیین خواهد شد و در گام دوم مجلس خبره گان با برگزاری یک اجلاس شاید جانشین آیت الله علی خامنه یی رهبر مذهبی ایران را در صورت مرگ وی تعیین کند.

پارلمان فعلی ایران در سال 2012 میلادی انتخاب شده بود و در آن محافظه کاران و تندروان اکثریت را دارا بوده اند. برخی از آنها از طرفداران رئیس جمهور حسن روحانی هم به حساب می آیند.

روحانی که از چهره های میانه رو سیاسی در ایران دانسته می شود، در سال 2012 میلادی به کرسی ریاست جمهوری ایران تکیه زد.

او در مبارزات انتخاباتی اش، تعهد کرده بود که اقتصاد را رشد خواهد داد، اصلاحات اجتماعی را به میان خواهد آورد و روی برنامه هسته یی ایران با جامعه جهانی کار خواهد کرد.

اما تندروان ایرانی هنگام مذاکرات روی برنامه هسته یی این کشور، مخالفت خود را آشکار ساختند و از جانب دیگر بر روحانی فشار وارد کردند که برای ایرانی ها، آزادی های اجتماعی و فرهنگی ندهد.

پیشبینی می شود که اگر در انتخابات ماه فبروری، میانه روان به کرسی های پارلمان دست یابند، زمینه برای رئیس جمهور روحانی فراهم خواهد شد تا برنامه های اقتصادی اش را عملی کند و همچنان احتمال پیروزی اش در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری بیشتر شود.

اما واقعیت در ایران همین است که نقش عمده را در تعیین رئیس جمهور، رهبر مذهبی دارد و حرف آخر را هم وی می زند.

با آنکه حسن روحانی خودش جزء از حلقات میانه رو دانسته می شود، اما در این حلقات، تندروان تسلط بیشتر دارند.

انتظار می رود وی باز هم با مخالفت تندروان که مسوولیت اداره های مهم به شمول قوه قضائیه و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عهده دارند، روبرو شود.

علی رضا نادر یکی از ناظران در راند کارپوریشن می گوید، فکر می کند که برای حامیان روحانی جهت تامین منافع شان در آینده، جایی وجود دارد.

به باور وی، تکنوکرات های اقتصادی که حامی روحانی استند، در صورتی در پارلمان ایران راه خواهند یافت که رژیم تنها آنها را به چشم تهدید نبیند.

مجلس خبرگان ایران که رهبر مذهبی این کشور را انتخاب می کند، متشکل از دوازده عضو در سطح رهبری است و در مجموع هشتاد و شش عضو دارد.

گفته می شود این اداره همیشه افرادی را که طرفدار اصلاحات اند و یا هم از وفاداران نزدیک رهبر مذهبی دانسته نمی شوند، نا مناسب می داند.

رهبر مذهبی فعلی ایران هفتاد و شش ساله است و براساس برخی گزارش ها، وی در سال 2014 به خاطر بیماری سرطان پروستات مورد جراحی قرار گرفت.

با آنکه پرسش های در مورد وضعیت صحی آیت الله علی خامنه یی وجود دارد، اما اگر وی بمیرد چی خواهد شد؟

انتظار می رود اگر میانه روان در مجلس خبرگان عضویت یابند، اصلاحات زیاد به میان خواهد آمد.

زمانیکه توافقنامه هسته یی به صورت کامل تطبیق شود، تحریم های اقتصادی بر ایران به صورت تدریجی دور می شود.

همچنان تهران به دارایی های منجمد شده و کمک های مالی که حدود پنجاه میلیارد دالر تخمین می شود، دست خواهد یافت.

گفته می شود که ایران با این مقدار پول می تواند در رشد صنایع اش استفاده کند و بیکاری را کاهش دهد.

ایران در نظر دارد تا صادرات نفتش را هم که در جریان تحریم ها تقریباً به نصف مقدار فعلی رسیده بود، افزایش دهد.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در ماه نوامبر گفته بود، در صورتیکه تحریم ها برداشته شود، تهران در نظر دارد تا روزانه پنجصد هزار بیرل بیشتر نفت را صادر کند.