با سه صد فامیل بیجا شده در غور کمک های نقدی صورت میگیرد

ریاست امور مهاجرین و عودت کننده گان در غور میگوید که تلاش دارد تا برای بیجا شده ها در این ولایت مساعدت های زمستانی را فراهم کند.

عبدالرؤف غفوری رئیس مهاجرین غور در صحبت به رادیو آزادی گفت: اکنون آنها به همکاری مؤسسات خارجی مقیم این ولایت، کمک های نقدی را که صد دالر معادل شش هزار و شش صد و ده افغانی است برای سه صد فامیل آغاز نموده اند.

رئیس مهاجرین غور می افزاید، نظر به آمار که دردسترس آنها قرار دارد در سال جاری بیش از یک هزار و شش صد و شصت فامیل بی شده داخلی در غور وجود دارد که 60 فیصد آنها در اثر اختلافات ذات البینی بیجا شده اند.

وی گفت:

" در سال جاری در اثر اختلافات قومی و فشار گروه های مسلح غیر مسئول بیش از۱۶۰۰ فامیل از ولسوالی ها و مرکز بی جاشده اند که قبلاً هم کمک برای این افراد صورت گرفته است و اکنون هم پس از یک سروی برای ۳۰۰ فامیل از سوی کمیشنری سازمان ملل برای هر فامیل صد دالر کمک نقدی شده که امروز آغاز گردید."

آقای غفوری گفت: قرار است تا در روز های آینده به همکاری موسسات ( ACF) و (WFP) به همکاری ریاست مهاجرین برای شش صد فامیل دیگر نیز کمک صورت گیرد.

هر چند رئیس مهاجرین غور کمک های در نظر گرفته شده را برای بی جا شده های که از ولسوالی ها و اطراف مرکز غور به شهر فیروز کوه آمده اند بسنده نمی داند، ولی تأکید دارد که آنها برای جلب بیشتر این کمک ها تلاش دارند.

وی گفت:

" ما هم به این باور هستیم که این مبلغ و کمک بسیار ناچیز است و حتی پنجاه سیر چوب هم نمیشود ولی ما تلاش خود را می کنیم تا صدای این مردم به گوش مقامات بالا و وزارت و مؤسسات همکار برسانیم تا انشاالله کمک های بیشتر به این بی جا شده ها صورت گیرد."

در همین حال جواد علوی سرپرست کمیسیون مستقل حقوق بشر در غور نیز از وضعیت بی جا شده ها که اکنون در مرکز این ولایت به سر میبرند ابراز نگرانی میکند.

آقای علوی میگوید، اگر توجه زیاد تری از سوی مؤسسات خارجی و داخلی برای این بی جا شده ها صورت نگیرد احتمال فاجعه انسان در زمستان پیشرو در نظر است.

وی گفت:

" در این اواخر که سردی هوا بسیار بالا رفته، شبانه منفی ۱۶ درجه سانتی گرید است مشکلات بی جاشده ها هم افزایش یافته و در حقیقت اگر توجه صورت نگیرد ما نگران این هستیم که در زمستان پیشرو شاید فاجعه انسانی رخ دهد که ما خواهان توجه در این زمینه هستیم."

این در حالیست که از آغاز سال ۲۰۰۲ تا هنوز بیش از ۲۲ هزار فامیل از ولسوالی ها و مناطق اطراف شهر فیروز کوه به اثر اختلافات ذات البینی و فشار افراد قدرتمند و هم چنان طالبان به این ولایت بی جاشده اند و اکنون بیشتر این افراد در شهرک مهاجرین غور به سر میبرند.

گزارش: قدیر غفوری