نور: هدف نهایی گروه های افراطی دست یافتن به آسیایی میانه است

عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ

عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ هدف نهایی گروه های افراطی تروریستی را دست یافتن آنان به کشور های آسیایی میانه می داند.

عطا محمد نور که در سومین کنفرانس بین المللی گفتگو های افغانستان و آسیای میانه امروز در بلخ صحبت می گرد، افزود که هدف نهایی گروه های افراطی و تروریست نظیر داعش و القاعده دست یافتن آنان به کشور های آسیایی مرکزی است.

عطا محمد نور داعش را تهدید مشترک امنیتی برای افغانستان و کشور های آسیایی میانه عنوان کرده و خواهان مبارزه مشترک و هماهنگ نظامی در برابر این گروه شد.

نور در رابطه افزود: " اتخاذ تدابیر و دفاع در مقابل افراطیت از موارد جدی است، داعش آسیایی میانه را نیز تهدید می کند. برای مبارزه با افراطیت با هم کار کنیم. هدف نهایی آنها آسیایی میانه است. "

عطا محمد نور در جریان سومین کنفرانس بین المللی گفتگو های افغانستان و کشوری های آسیای میانه خواهان توسعه و استحکام روابط سیاسی، اقتصادی، تجارتی و فرهنگی افغانستان با کشور های آسیایی مرکزی شد.

داوود مرادیان رئیس مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان در این کنفرانس نیز روی توسعه و افزایش مبادلات تجارتی کشور با آسیایی میانه تاکید داشته افزود که هدف اساسی این کنفرانس ایجاد توازن در سیاست خارجی، امنیتی و اقتصادی افغانستان با کشور های همسایه و گسترش همگرایی فرهنگی با آنها است:

مردایان گفت: " هدف اساسی برگزاری این کنفرانس ایجاد توازن در سیاست های خارجی افغانستان است. ما در تلاش گسترش همگرایی فرهنگی، اقتصادی و تجارتی هستیم. "

در این کنفرانس نماینده‌گان ۱۵ کشور آسیای جنوبی و آسیای میانه در شهر مزار شریف گردهم آمده اند که محور اصلی بحث در آن مسایل اقتصادی و فرهنگی است.

باید گفت که عطا محمد نور در جریان این کنفرانس در کنار گسترش روابط اقتصادی میان کشور های یاد شده در عین حال تقاضای اعمار پل های بیشتر بر دریای آمو میان افغانستان و کشور آسیایی میانه را نیز مطرح کرد.

گزارش: مجیب الرحمن حبیب زی