آیا هفت هزار نیرو برای تأمین امنیت پروژه تاپی کافی است؟

جابجاسازی نیروی هفت هزاری برای تأمین امنیت پایپ لاین تاپی از سوی وزارت امور داخله پروژه یی که برای افغانستان از رهگذر اقتصادی مهم و بی پیشینه خوانده شده است.

نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که این وزارت برای تأمین امنیت پایپ لاین تاپی، به قدر کافی نیروی حرفه یی و آموزش دیده دارد و این نیروها در بخش های جابجا می شوند که پایپ لاین تاپی از آن بخش ها می گذرد.

وی گفت:

"برای تأمین امنیت پروژه تاپی و مسیری که این لوله از آن می گذرد، به قدر کافی نیرو داریم، اما حدود هفت هزار نیرو همچنان برای تأمین امنیت این پروژه پیش بینی شده است. از قبل هم بعضی تأسیسات خصوصی و دولتی از سوی معینیت محافظت عامه وزارت داخله تأمین امنیت می شود و این پروژه نیز جز همین برنامه ها است و چون پروژه تاپی از پروژه های کلان ملی و اقتصادی کشور ما است، ما تلاش های خود را به خرچ می دهیم تا به شکل بهتر و خوبتر امنیت آن را تأمین کنیم."

افغانستان، پاکستان، هند و ترکمنستان هفته گذشته پروژه حدود ده میلیارد دالری پایپ‌لاین تاپی را منطقه ماری ترکمنستان افتتاح کردند.

انتظار می‌رود، سالانه این پایپ‌لاین، چهار صد میلیون دالر برای افغانستان عاید داشته باشد و زمینه کار را برای هزاران افغان فراهم کند.

افغانستان که نقش پل ارتباطی را در عملی شدن این پروژه میان سه کشور دیگر منطقه دارد، امیدواری حکومت افغانستان از آن نه تنها سودمندی های اقتصادی است، بلکه با آغاز کار این پروژه رهبران حکومت وحدت ملی باور دارند که تأثیرات مثبت و مهمی را از نگاه جغرافیای سیاسی و امنیتی در منطقه خواهد داشت.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان روز دوشنبه در آغاز نشست شورای وزیران به همین موضوع اشاره کرده گفت، انتظار دارد آغاز کار پایپ لاین تاپی در خاک افغانستان، در کنار ایجاد پیوند اقتصادی و بهبود روابط سیاسی کشورهای همسایه، منجر به بهبود امنیت افغانستان نیز گردد.

وی گفت:

"اهمیت این پروژه در کنار منفعت اقتصادی اش، از لحاظ سیاسی، نظامی و امنیتی در دیدگاه منطقه تأثیر مثبت خواهد داشت و یک نوع پیوند اقتصادی را ایجاد می کند که امیدواری ما بیشتر بر این است تا منجر به بهبود اوضاع امنیتی در افغانستان نیز گردد."

پیشبینی شده است که کار این پروژه در سال ۲۰۱۸ میلادی به پایان برسد. این پایپ لاین که ۱۸۰۰ کیلومتر طول دارد، ۷۳۵ کیلومتر آن از خاک افغانستان می گذرد.

این پایپ لاین از ولایت های فراه و کندهار عبور داده کرده و از راه پاکستان به هند وصل می شود.

اما به راستی در کشوری که امنیت شاهراه هایش تأمین نیست، آیا برای حفاظت از چنین پایپ لاین طولانی جابجا سازی هفت هزار نیروی امنیتی برای تأمین امنیت آن بسنده خواهد بود.؟

حی گل سلیمان خیل یکی از کارشناسان نظامی می گوید با هفت هزار نیرو نمی شود امنیت چنین پایپ لاین طولانی را که از ولایت های نا امن عبور می کند، گرفت.

او در صحبت با رادیو آزادی پیشنهاد کرد که برای تأمین امینت پایپ لاین تاپی حد اقل ۱۵ تا ۲۰ هزار نیرو باید در آن بخش هایی که این پایپ لاین از آن عبور داده خواهد، جابجا گردد.

وی گفت:

"این تصمیم مفهوم این را هم ندارد که در پنج ولایت وزارت داخله برای تأمین امنیت پروژه تاپی هفت هزار نیرو را جابجا ساخته است، حتا تا ۱۵ و ۲۰ هزار سرباز باید گماشته شود. پروژه تاپی منفعت مشترک افغانستان، پاکستان و هند است و این دو کشور نیز مسئولیت دارند تا برای تأمین امنیت این پروژه با افغانستان همکاری کنند."

از سوی هم دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به رادیو آزادی گفت که این وزارت همانند تأمین امنیت دیگر پروژه های اقتصادی کشور، آماده است تا در تأمین امنیت پروژه تاپی نیز سهم بگیرد و برای هیچ گروهی اجازه داده نخواهد شد تا افغانستان را از این رهگذر به چالش بکشاند.

اما کارشناسان به این نظر اند که تنها تأمین امنیت این پروژه در خاک افغانستان مسئولیت این کشور نیست.

عبدالله واحدیار یکی از کارشناسان اقتصادی می گوید، این پروژه نه تنها به سود افغانستان است بلکه هند و پاکستان نیز از آن بهره می برند و نیاز است تا این دو کشور نیز در تأمین امنیت پروژه تاپی در خاک افغانستان همکاری جدی کنند.

گزارش: نظیفه محبوبی