۲۰ حمله بمب های خوشه یی در مناطق پرازدحام سوریه استفاده شده است

سازمان دیده بان حقوق بشر و یا هیومن رایتس واچ مستقر در شهر نیویارک در گزارش مفصل گفته است که آنها اسناد دارند که ۲۰ حمله از بمب های خوشه یی در مناطق پرازدحام سوریه استفاده شده است.

دیده بان حقوق بشر دیروز در یک خبرنامه گفت که تمام حملات با استفاده از بمب های خوشه یی اخیر را که ثبت کرده، در مناطق تحت کنترول اپوزیسیون صورت گرفته است.

اولی سولونگ معاون مسئول ادارهء حالات اضطراری سازمان دیده بان حقوق بشر می گوید، در نتیجه این حملات ۳۵ ملکی به شمول ۱۷ کودک کشته و ده ها تن دیگر زخمی شده اند.

آقای سولونگ که با رادیو آزادی صحبت می کرد گفت: " مشکل استفاده از سلاح خوشه یی این است که این مهمات هنگام استفاده بدون تفکیک و تبعیض، مردمان را از بین می برد و یک ساحه گسترده را احتوا می کند که به این ترتیب تعدادی زیادی از افراد ملکی را می تواند، کشته و یا زخمی نمایند. از طرفی هم اکثریت آنها انفجار ناشده باقی می مانند که برای یک مدت طولانی پس از پایان جنگ یک تهدید به مردمان ملکی به شمار می روند. "

معاون اداره حالات اضطراری سازمان دیده بان حقوق بشر در ادامه صحبت خود گفت، بهای استفاده از این سلاح توسط روسیه و سوریه را مردمان ملکی با جان و خون شان می پردازند.

نه روسیه و نه هم سوریه هیچ یک از این دو کشور پیمان منع استفاده از سلاح خوشه یی را امضا نکرده اند. اما ادارهء دیده بان حقوق بشر یا هیومن رایتس واچ می گوید، این حملات مستند، تخطی آشکارا از قوانین بین المللی می باشد.

سازمان دیده با حقوق بشر در این گزارش از سوریه و روسیه تقاضا کرده تا با ۱۱۸ کشور پیوسته پیمان منع استفاده از سلاح خوشه یی را امضا کنند.

روسیه در هفتم ماه دسمبر بر علیه قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد رای داد که از منع استفاده سلاح خوشه یی حمایت می کرد.