طرفین درگیر در اوکراین به آتش بس در روزهای کرسمس توافق کردند

کیف و جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین برای تامین آتش بس در روز های تعطیل کرسمس و سال نو عیسوی به یک توافق دست یافتند.

این آتش بس از نیمه شب گذشته بدینسو به اجرا گذاشته شد.

یک سخنگوی مذاکره کننده صلح اوکراین می گوید، توافقنامه آتش بس جدید در آخرین دور مذاکرات در مینسک پایتخت بلاروس به امضاء رسید.

به گفتهء منبع، این تصمیم بخاطری گرفته شد تا مردم بتوانند تعطیلات کرسمس و سال نو را در فضای صلح سپری کنند.

یکتن از نمایندگان جدایی طلبان در منطقه لوهانسک می گوید، توافقنامه آتش بس قبلی مکرراً نقض میشد از همینرو نیاز به یک توافق جدید بود که امضاء گردید.

به گفتهء وی، دو طرف همچنان توافق کردند تا گشت و گذار نیرو های نظامی و تانک ها در پنجصد کیلومتری خط اول را محدود کنند.

تنش ها در اوکراین در ماه اپریل ۲۰۱۴ میلادی زمانی اوج گرفت که جدایی طلبان در شرق اوکراین به تصرف مناطق دست زده و مخالفت شانرا با حکومت اعلام کردند.

سازمان ملل متحد می گوید، درگیری ها در شرق اوکراین ۹۰۰۰ کشته برجا گذاشته است.

کیف، روسیه را به حمایت از جدایی طلبان در شرق اوکراین متهم می کند اما روسیه همواره این اتهامات را رد کرده است.

بیست و هشت کشور عضو اتحادیه اروپا برای اولین بار تحریم ها بر مسکو را در عکس العمل با الحاق و تصرف شبه جزیره کریمیا از اوکراین و حمایت از جدایی طلبان که بر ضد نیروهای امنیتی حکومتی می‌جنگند، در سی و یکم ماه جولای سال ۲۰۱۴ میلادی وضع کردند.

این تحریم ها بر سکتور های مالی، انرژی و دفاعی روسیه و همچنان بر اشخاص انفراد که به الحاق کریمیا و بحران در شرق اوکراین ارتباط دارند، وضع گردیده است.

در آخرین تحول، اتحادیه اروپا همین تحریم ها علیه روسیه را تا شش ماه دیگر تمدید کرده و دلیل آنرا عملی نشدن توافقنامه مینسک و مراعات آتش بس در شرق اوکراین خواند.