ناامنی ها در شمال باعث افزایش خشونت علیه زنان شده است

سید محمد سامع مسئول دفتر ساحوی کمیسیون حقوق بشر در زون شمال

مسئولان کمیسیون حقوق بشر و څارنوالی اختصاصی منع خشونت علیه زنان در بلخ طی ۹ ماه گذشته از افزایش اعمار خشونت علیه زنان ابراز نگرانی می کنند.

سید محمد سامع مسئول دفتر ساحوی کمیسیون حقوق بشر در زون شمال کشور طی کی کنفرانس خبری در مزارشریف گفت که نا امنی ها سبب شده است تا میزان خشونت علیه زنان نسبت به گذشته در ۴ ولایت شمالی افغانستان ۲۰ درصد افزایش نماید.

سامع نا امنی های روز افزون در شمال را عامل اساسی افزایش خشونت علیه زنان دانسته می گوید که در مناطق تحت کنترول مخالفین مسلح دولت زنان سنگسار میشوند و همچنان در مقابل به آنان محاکم صحرایی انجام می پذیرد.

به گفته این مسئول کمیسیون حقوق بشر در شمال که طی ۹ ماه گذشته در ولایات سرپل و جوزجان بیش از ۱۰ محکمه صحرایی در مقابل به زنان انجام یافته است.

سامع می گوید که از آغاز سال روان تا اکنون نزدیک به ۹۰۰ قضیه خشونت علیه زنان را در ولایات بلخ، جوزجان، سرپل و سمنگان با خود به ثبت رسانده اند که نسبت به عین مدت زمان سال گذشته ۲۰ درصد افزایش را نشان می دهد.

سامع در رابطه افزود: " آمار که ما با خود به ثبت رساندیم نزدیک به ۹۰۰ قضیه خشونت علیه زنان در ۴ ولایت شمال افغانستان است و باید بگویم که نسبت به سال گذشته در عین مدت زمان ۲۰ درصد افزایش را نشان می دهد. "

سامع می گوید که بیشتر نوع خشونت های انجام یافته علیه زنان را ازدواج های اجباری، انجام محاکم صحرایی، قتل های ناموسی و لت و کوب تشکیل میدهد.

مسئولان څارنوالی اختصاصی منع خشونت علیه زنان در بلخ نیز در مورد به افزایش 30 درصدی آمار قتل های ناموس و خشونت علیه زنان ابراز نگرانی می کنند.

فوزیه حمیدی مسئول این نهاد می گوید که در جریان ۹ ماه گذشته بیش از ۱۱۰ مورد از خشونت را علیه زنان به ثبت رسانده اند که شامل قتل های ناموسی، ازدواج های اجباری و تجاوز جنسی میشود:

" از آغاز سال ۱۳۹۴ تا به اکنون بیش از ۱۱۰ مورد از خشونت علیه زنان را با خود به ثبت رسانده ایم که شامل انواع مختلف خشونت ها میشود، این مسله نگران کننده است که میزان قتل های ناموسی نسبت به قبل ۳۰ درصد افزایش کرده است. "

خانم حمیدی به این باور است که با روی کار آمدن حکومت وحدت ملی و عدم مدیریت مناسب دولت مردان میزان خشونت ها علیه زنان نیز رو به افزایش نهاده است.

وی همچنان نا امنی را عامل اساسی خشونت علیه زنان دانسته و می افزاید که وضع حاکم امنیتی دست عاملین خشونت را باز نگه داشته و از حدود یک سال به اینسو خشونت علیه زنان در سرتاسر کشور رو به افزایش نهاده است.

حمیدی به این باور است: " از ۱۰ ماه به اینسو دختران مردم مورد تجاوز قرار می گیرند، زنان سنگسار میشوند، خشونت علیه زنان صورت می گرد آنان از منزل فرار داده میشوند، کسی نیست که این قضایا را دنبال کند. "

در حالی مسئولان نهاد های مدافع از حقوق زنان نا امنی را عامل اساسی افزایش آمار خشونت علیه زنان میدانند، که نسبت به گذشته دامنه نا امنی روز به روز در حال گسترش بوده و این موضوع زنان افغان را نسبت به آینده شان بیشتر از پیش نگران ساخته است.

گزارش: مجیب الرحمن حبیب زی