"بندر چابهار اُمید تازه برای گسترش ترانزیت و تجارت افغانستان"

پس از رئیس جمهور غنی عبدالله عبدالله دومین مقام بلند رتبه افغانستان است که روی استفاده از بندر چابهار و وصل شدن این کشور از طریق خط آهن با کشورهای منطقه و اروپا تاکید میکند.

آقای عبدالله روز پنجشنبه در کابل به خبرنگاران گفت که بندر چابهار و وصل شدن افغانستان از طریق آسیای میانه با اروپا میتواند ترانزیت و تجارت افغانستان را رونق بدهد.

رئیس اجرائیه که پس از برگشت از ایران در کابل صحبت می کرد گفت که ایران علاقه به ساخت راه آهن چابهار- زرنج دارد و برای ارتقای ظرفیت ها در بخش تجارت و منابع طبیعی در این کشور نیز ابراز آماده گی کرده است:

" در دو سال اخیر جمهوری اسلامی ایران روی بندر چابهار سرمایه گذاری های زیادی کرده تا یک بندر تجارتی بسیار مهم برای وصل کردن آسیای جنوبی، افغانستان، ایران، آسیای میانه و فراتر از آن شود. با توجه به کوتاهی راه و مصافه شاید بیشترین اهمیت را برای افغانستان داشته باشد. "

آقای عبدالله میگوید که روی احداث خط آهن چین از راه کشورهای آسیای میانه به افغانستان و ایران نیز با مقامات ایرانی گفتگو شده و در آینده در مورد آن بحث های گسترده صورت خواهد گرفت.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز پیش از این گفته است که افغانستان باید به پل ترانزیتی و تجارتی میان کشورهای آسیای جنوبی و آسیای میانه مبدل شود و تاکید کرده است که در این زمینه پیشرفت ها صورت گرفته است.

آقای غنی در سفرهایش به کشورهای منطقه روی گسترش ترانزیت و تجارت تاکید کرده و گفته است که روابط اقتصادی میان این کشورها سبب تامین امنیت در افغانستان و منطقه می گردد.

در این حال عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان نیز تاکید میکند که داد و ستد تجارتی این کشور برعلاوه پاکستان باید با کشورهای دیگر افزایش یابد: " این به این معنی نیست که از بندر کراچی استفاده صورت نخواهد گرفت بلکه به آن نیز ما نیاز داریم و سال ها تجارت افغانستان از آن طریق صورت گرفته است. اما متکی بودن به یک راه نقطه ضعف است، کارهای که صورت می گیرد همه آن راه های بدیل است که کار تجارت و صادرات و واردات را آسان می سازد. "

عبدالله عبدالله در سفرش به ایران بر علاوه گفتگو با مقامات بلند رتبه این کشور از بندر تجارتی چابهار نیز دیدار کرد و در مورد کار، گردشگری، ورزش و جوانان چند تفاهمنامه را نیز به امضار رساند.

گزارش: نسیم شفق