سروی: بیکاری بزرگترین مشکل فرا راه جوانان در افغانستان است

در حالیکه جوانان همواره از بیکاری در افغانستان شکایت دارند، یافته های یک تحقیق تازه نشان می دهد که فقر و بیکاری نسبت به نا امنی جوانان را بیشتر میرنجاند.

این تحقیق از سوی نهاد موسوم به دیموکراسی انترنشنل در ۳۴ ولایت از طریق مصاحبه با ۴۰۲۰ جوان در مدت چهار ماه انجام شده و مسئولان آن از حکومت می خواهند تا به یافته های این تحقیق توجه کرده و به مشکل بیکاری جوانان رسیده گی کند.

زکریا بارکزی مشاور تخنیکی این نهاد می گوید، پیش از این همواره نا امنی در صدر مشکلات مردم قرار داشت اما حالا بیکاری به یک چالش بزرگتر از امنیت در این کشور مبدل شده است.

وی گفت:

"این نظر سنجی ما نشان می دهد که فقر و بیکاری در صدر مشکلات جوانان افغانستان قراردارد و از طرف دیگر در مسایل سیاسی بسیار واضح است که با در نظر داشت کمبود امکانات اشتغال، فقر و مشکلات که جوانان و خصوصاً خانم ها در پروسه سیاسی در پیشروی خود می بینند اعتماد شان نظر به نظر سنجی قبلی با حکومت و نهادهای دولتی کمرنگ شده است."

بر اساس یافته های این تحقیق، جوانان وضعیت اقتصادی کشور را نگران کننده خوانده و اعتماد شان را نسبت به حکومت از دست داده اند.

افزایش ناامنی و بیرون شدن نیروها و موسسات خارجی از افغانستان دلیل عمده ازدیاد بیکاری در این کشور خوانده می شود. حتی هزاران جوان افغان در جریان سال روان افغانستان را به هدف داشتن زنده گی خوب ترک کرده و راهی کشور های اروپایی شدند که شماری آنان در آبها غرق و برخی دیگر آنان بی سرنوشت در کشورهای اروپایی به سر می برند.

قبل از این رئیس جمهور غنی حین افتتاح برنامه ملی اشتغال زایی گفته است که با آغاز این برنامه در کشور زمینه کاریابی برای هزاران تن فراهم خواهد شد.

از سوی دیگر گفته می شود که با آغاز کار برخی از پروژه های ملی مانند تاپی هزاران تن در این کشور به کار گماشته خواهند شد.

در عین حال عادله بهرام مشاور رئیس جمهور افغانستان در امور جامعه مدنی می گوید، با استفاده از یافته های این تحقیق توجه به مشکلات کنونی جوانان بیشتر خواهد شد.

وی گفت:

"در برابر این سروی ها بی تفاوتی نخواهد شد، همین نهادها است که در حقیقت ستون فقرات حکومت را تشکیل می دهد و البته نهادهای جامعه مدنی که در بخش های مختلف تحقیق می کنند و این تحقیقات به ریاست جمهوری رفته و از آن راه های بیرون رفت جستجو شده و برای بهبود کشور تلاش می شود."

در این حال برخی از کارشناسان افغان می گویند، اگر حکومت به وضعیت کنونی جوانان بخصوص در زمینه بیکاری هر چه زودتر رسیده گی نکند، فرار روز افزون جوانان و بی اعتمادی آنان بر حکومت افزایش خواهد یافت.

عزت الله بری یک تن از این کارشناسان می گوید، اگر حکومت اعتماد جوانان را جلب نکند ممکن شماری زیادی آنان با مخالفان مسلح پیوسته و در برابر حکومت به یک چالش جدی مبدل شوند.

گزارش: تمیم اخگر