انتخابات ولسی جرگه و شورا های ولسوالی ها در ۲۴ میزان برگزار خواهد شد

پس از آنکه حکومت برای برگزاری انتخابات آینده ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی ها ابراز آماده گی کرد، کمیسیون مستقل انتخابات ضمن یک سلسله پیشنهادات تاریخ این انتخابات را مشخص نمود.

احمد یوسف نورستانی رئیس این کمیسیون روز دوشنبه در یک نشست خبری ۲۴ میزان سال آینده را برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی ها مشخص کرد اما از حکومت خواست تا برای تأمین امنیت و بودجه مصرفی آن آماده گی بگیرد.

آقای نورستانی افزود:

"امروز ما اعلام می نمائیم که انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی ها به تاریخ ۲۴ میزان سال ۱۳۹۵ دایر می گردد."

قبل از این رئیس جمهور غنی گفته است که حکومت برای برگزاری این انتخابات آماده گی دارد و به کمیسیون وظیفه سپرد تا تاریخ آنرا مشخص سازد.

کمیسیون مستقل انتخابات در حالی تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی ها را مشخص می کند که رئیس اجرائیه بر تجدید اعضای این جرگه تأکید می ورزد.

عبدالله عبدالله در آغاز نشست شورای وزیران روز دوشنبه در کابل گفت که انتخابات آینده زیر چتر کمیسیون جدید انتخاباتی برگزار خواهد شد.

آقای عبدالله می گوید:

"یک بار دیگر به هموطنان ما اطمینان می دهیم که اصلاحات انتخاباتی حتمی و ضروری است، از این لحاظ تمام اصلاحات و برنامه های انتخاباتی زیر نظر کمیسیون جدید مستقل انتخابات صورت خواهد گرفت."

اما ریاست جمهوری زمانیکه مسئولیت مشخص ساختن تاریخ برگزاری انتخابات را به کمیسیون سپرد، این را مشخص نساخت که سرنوشت این کمیسیون چه خواهد شد.

از سوی دیگر احمد یوسف نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات می گوید، بر اساس قانون تا ختم دوره کاری که شش سال است هیچ فردی صلاحیت برکناری کمیشنران این کمیسیون را ندارد.

آقای نورستانی حین اعلام تاریخ برگزاری انتخابات گفت که انتخابات آینده تحت نظارت این کمیسیون برگزار خواهد شد.

وی می گوید:

"قانوناً نه حکومت من را برطرف کرده می تواند و نه هم فردی اکنون حاضر به استعفا است، قانون این کمیشنران را اجازه داده است تا شش سال دوره خود را تکمیل کنند، امیدوار هستیم که انتخابات آینده را این کمیشنران به پایان برسانند."

در همین حال جانداد سپین غز رئیس سازمان نظارت از انتخابات به رادیو آزادی گفت، اگر ریاست جمهوری و ریاست اجرائیه در خصوص سرنوشت کمیسیون انتخابات مشترکاً کار کنند، امکان دارد که برای برکناری کمیشنران این کمیسیون راه قانونی پیدا شود.

آقای سپین غر می گوید، اگر ریاست اجرائیه بر تجدید کمیسیون انتخابات تأکید می ورزد اما ریاست جمهوری موقف اش را واضح نمی کند، این فرصت برای کمیسیون انتخابات فراهم خواهد شد تا در موقف خود باقی بماند.

گزارش: تمیم اخگر