خوشبینی‎ها برای نشست چهارجانبه در مورد صلح

تلاش های اخیر قدرت های جهان برای تأمین صلح در افغانستان توجه بیشتر اعضای ولسی جرگه و سیاستمداران افغان را به همراه داشته است.

محمد نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگه به رادیو آزادی گفت که چین و امریکا بر افغانستان و پاکستان تأثیر گذار است و ممکن است تلاش های این کشور در نشست های چهارجانبه به تأمین صلح در این کشور منتج شود.

احمدزی گفت، نشست چهارجانبه کابل با دخیل بودن قدرت های بین المللی برای تلاش های صادقانه صلح راه را همواره کرده و این تلاش ها سبب شده است تا مخالفان مسلح نیز برای انجام گفتگوهای صلح آماده شوند.

آقای احمدزی افزود:

"امریکا و چین می‎توانند در این نشست نقش تأثیر گذار داشته باشند که افغانستان و پاکستان را برای انجام گفتگوهای صلح نزدیک سازند. پیش از این انتقاد ها بیشتر بر حکومت افغانستان بوده است و در گذشته برخی کمبودی ها نیز وجود داشته است، اما اکنون هر دو کشور با حقایق روبه رو می‎شوند. همزمان با این، بسیار تماس ها با حکومت افغانستان صورت گرفته است چه از قطر، چه از سوی کشورهای خارجی و یا در داخل کشور. اکنون رهبران طالبان نیز درک کرده اند که این جنگ، جنگ سیاسی است و آنان به صلح آماده شده اند."

آقای احمدزی گفت که بخاطر تأمین صلح در افغانستان اگر طرف های دخیل دراین پروسه تلاش بیشتر کنند، به پیروزی این روند دست خواهند یافت.

از طرف دیگر قطعنامه یی از سوی کمیسیون روابط بین المللی ولسی جرگه در نشست امروز این جرگه به خوانش گرفته شد که در آن روی تلاش های واقعی برای صلح در افغانستان و با آگاهی دهی مردم از هر گونه پیشرفت در این زمینه تأکید شده است.

دومین نشست چهار جانبه تلاش ها برای هماهنگی و چگونگی کشانیدن طالبان به میز گفتگوهای صلح که در آن نماینده گان چین، امریکا، افغانستان و پاکستان اشتراک داشتند، روز دوشنبه در کابل برگزار گردید.

با این همه، غفور لیوال معین وزارت سرحدات و یکی از کارشناسان سیاسی می‎گوید اشتراک مقام های چین، پاکستان و امریکا در این نشست نشان دهندۀ آن است که این کشورها در افغانستان به پایان تضاد منافع جنگ نیابتی به توافق رسیده اند.

آقای لیوال گفت:

"اگر در این چنین نشست ها که بازیگران اصلی مانند پاکستان، چین و امریکا شامل آن است، یک نوع روی منافع شان به تفاهم برسند، یک افغانستان با صلح و ثبات می‌تواند منافع آنها را نیز تأمین کند. از اینرو است که آنان به نتیجه رسیده اند که دیگر جنگ در افغانستان بیجا است و اگر کشورها به تفاهم برسند کم از کم، بُعد منطقوی جنگ افغانستان ضعیف شده می‎تواند."

لیوال میگوید اگر قدرت های جهان برای تأمین صلح در افغانستان تلاش ورزند، حکومت این کشور می‎تواند روی جنگ داخلی و مخالفان مسلح دولت کنترول داشته باشد.

از سوی دیگر شماری از کارشناسان از نشست چهارجانبه درکابل، استقابل می‎کنند.

کبیر رنجبر یکی دیگر از این کارشناسان می‎گوید در ظاهر، امریکا، چین و پاکستان تلاش ها را برای انجام گفتگوهای صلح افغانستان آغاز کرده اند، اما زمان آن است تا این کشور ها برای حل چالش ها، این روند را همکاری صادقانه کنند.

مقام های امریکا، چین و پاکستان هفته گذشته در نشست چهار جانبه یی در اسلام آباد اشتراک کردند که برای ایجاد میکانیزم چگونگی پیشبرد گفتگوهای صلح اختصاص داده شده بود.

گزارش: نظیفه محبوبی