خانواده رخشانه: تمام وعده های حکومت در شعار بوده است

بیشتر از سه ماه از قتل رخشانه دختر ۱۷ ساله که در منطقه آبدک غلمین مربوط شهر فیروز کوه مرکز ولایت غور که از سوی افراد تحت نام طالب سنگسار شد میگذرد، اما خانواده ای رخشانه میگویند تا هنوز حکومت هیج عملکرد در راستائی دستگیری عاملین این رویداد نکرده است.

پدر و برادر رخشانه که اکنون بدون سرپناه و به مراتب سرگردان تر از قبل هستند میگویند: تمام وعده های که برای شان از سوی حکومت داده شده است تنها در شعار بوده است.

عبدالکریم پدر رخشانه میگوید که خانم و اولاد هایش به خانه امن انتقال داده شده است و خودش بدون سرپناه در خانه خسربره اش به سر می برد.

وی که برگشتن به منطقه اش را به قیمت جانش پیش بینی میکند از رئیس جمهور میخواهد تا در برابر وعده هایش صادق باشد:

" خواست ما از دولت این است که رئیس جمهور به وعده که با ما کرده که قاتلین را دستگیر میکنیم و به داد ما رسیده گی میکند بکند و اگر از وعده خود پشیمان هست من دو باره به منطقه خود رفته نمیتوانم مرا هم بندی کند. "

وی میگوید که تا هنوز از حکومت مبلغ ۲۰۰۰ افغانی پول نقد و حدود ۱۰۰۰۰ هزار افغانی کمک های وجه دریافت کرده است، اما در قسمت سرپناه که برایش وعده سپرده شده است هیچ توجه صورت نگرفته:

" وقت که هیات آمد گفتن چهار لک به توداد اما برایم چهار افغانی بدون یک هزار وسه صد افغانی که به اولاد هایم دادن دیگر چیزی ندادند و فعلاً هم نی چوب داریم، نه گاز داریم، خانم و اولاد هایم را هم به خانه امن بردن درمانده هستم که چی کار کنم. "

در همین حال غلام ناصر خاضع والی غور نیز از بی توجه در برابر این خانواده ابراز نگرانی میکند.

والی غور می افزاید که وی به تازه گی دستور داده است تا برای این خانواده یک سرپناه در ساحات امن شهر آما ده کنند.

آقای خاضع میگوید: موقعیت که این حادثه اتفاق افتاده است هم اکنون نیز تحت کنترول مخالفین مسلح قرار دارد وآنها در تلاش یک پلان جدید برای سرکوبی این افراد هستند:

" قضیه رخشانه به واقعیت بسیار درد ناک بود و تمام احساسات مردم افغانستان را جریحه دار ساخت اما در محیط که این حادثه اتفاق افتاده هنوز هم تحت حاکمیت مخالفین است و ما مراحل را در حال طی کردن هستیم که اقدامات بعدی را که اجرائی است به عمل پیاده کنیم ما در باره خانواده آن متآسفانه بدون تبلیغات تا هنوز رسیده گی صورت نگرفته است. "

سنگسار و قتل رخشانه از سوی طالبان در یک محکمه صحرائی در غور بی پیشینه ترین قضیه در چند سال اخیر گفته شده است، و این روی داد که به واکنش های تند دولت افغانستان و جامعه جهانی قرار گرفت.

رئیس جمهور غنی هیئت را تحت ریاست عنایت الله بلیغ وزیر مشاور ریاست جمهوری برای بررسی این روی داد به این ولایت فرستاد اما دیده میشود که تا هنوز هیچ اقدم در این مورد صورت نگرفته است.

گزارش: قدیر غفوری