"پاکستان بجای اتهام، مراکز تروریستی مانند شورای کویته را از بین ببرد"

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان

مقامات امنیتی افغان تاکید میکنند که گروه های تروریستی در این کشور مراکز ندارند و هرگز از خاک افغانستان برضد کدام کشور استفاده نخواهد شد.

وزارت های داخله و دفاع افغانستان پس از ادعای مقامات اردوی پاکستان که گویا حمله کنندگان بر پوهنتون باچاخان با افغانستان تماس تلیفونی داشتند میگویند، برای همه گان برملاست که گروه های تروریستی در بیرون از سرحدات افغانستان مراکز مصون دارند.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان روز پنجشنبه در کابل به خبرنگاران گفت که خواست این کشور از پاکستان این است تا علیه تروریزم بگونه جدی مبارزه کند: " ما این سخن را با شدت رد میکنیم که در افغانستان مراکز تروریستی وجود داشته باشد و کشورهای دیگر را تهدید کند. اما این برای دنیا و پاکستانی ها معلوم است که که مراکز تروریستی در کجا است. پس خواست ما این است که هر کشور بخصوص پاکستان باید همچو افغان ها در برابر تروریزم مبارزه کند و مراکز اصلی آنان مانند شورای کویته را از بین ببرد. "

در عین حال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان نیز میگوید که این کشور قربانی تروریزم است و در برابر این پدیده مبارزه اش بگونه جدی ادامه دارد.

این اظهارات پس از آن صورت میگیرد که روزنامه اکسپرس تربیون پاکستان به نقل از عاصم بجوا سخنگوی اردوی پاکستان گفته است، افرادی که برپوهنتون باچا خان در چهارسده پشاور حمله کردند تماس های تلفونی با افغانستان داشتند.

آقای بجوا گفته است که تحقیقات در مورد این حمله که منجر به کشته و زخمی شدن حدود سی تن گردید ادامه دارد و نتایج آن بزودی مشخص خواهد شد.

این درحالیست که افغانستان همواره پاکستان را به دو رنگی در برابر این کشور متهم کرده و میگوید که مراکز تروریستان در آنسوی خط دیورند وجود دارد و حملات شان بر افغانستان را در آنجا طرح ریزی میکنند.

کارشناسان امنیتی افغان با اشاره به اینکه مسئولیت حمل برپوهنتون باچاخان را شاخه جدا شده از طالبان پاکستانی بر عهده گرفته میگویند که پاکستان با وارد کردن همچو اتهامات میخواهد نشان دهد که از تروریزم حمایت نمیکند.

اجمل سایس یکی از این کارشناسان: " پاکستان میخواهد حملات تروریستی که توسط شبکه استخباراتی این کشور و یا شرکای بازی بزرگ پاکستان که به نخوی بپوشاند و مردم اش و کسانیکه را که بشکل عادلانه و واقعبینانه قضاوت میکنند غافلگیر کنند. یعنی تلاش میکند برف بام اش را به بام دیگران بیندازد. "

پاکستان درسال ۲۰۱۴ میلادی پس از حمله افراد مسلح بر یک مکتب در پشاور که سبب کشته شدن حدود یکصدو پنجا تن گردید نیز گفته بود که این حمله از سوی طالبانی پاکستانی که در افغانستان بسر میبرند صورت گرفته است.

اما حکومت افغانستان آنزمان نیز همچو ادعا ها را رد کرد وگفت که این کشور قربانی اصلی تروریزم است و تلاش هایش برای از بین بردن این پدیده جریان دارد.

گزارش: نسیم شفق