وزیر خارجه افغانستان به چین سفر کرد

وزیر خارجه افغانستان به هدف دیدار با مقامات چینایی و گسترش همکاری های امنیتی، اقتصادی و تجارتی میان دو کشور عازم پیکنگ پایتخت این کشور گردید.

افغانستان این روزها بیشتر از پیش چشم انتظار به همکاری کشورهای منطقه بخصوص چین در بخش های امنیتی و روند صلح افغانستان است.

وزیر خارجه افغانستان که روز یکشنبه در سفر سه روزه عازم چین شد، دیدار های با مقام های این کشور دارد. به گفته سخنگوی این وزارت ،در این دیدارها به نقش چین در نشست های چهار جانبه که راه گشای انجام گفتگوهای صلح گفته شده است، تأکید خواهد شد.

شکیب مستغنی روز یکشنبه در صحبت با رادیو ازادی گفت که صلاح الدین ربانی در دیدار با همتای چینایی اش روی گسترش همکاری های امنیتی، اقتصادی، تجارتی و فرهنگی نیز گفتگو خواهد کرد.

وی گفت:
"در جریان این سفر، وزیر امور خارجه افغانستان با مقام های چین به ویژه همتای چینایی اش ملاقات های خواهد داشت و در این دیدارها دو طرف روی چگونگی روابط دوستانه، گسترش همکاری های امنیتی، اقتصادی، تجارتی و فرهنگی گفتگو های خواهند داشت. همچنان از نقش مهمی که چین برای انجام گفتگوهای صلح و در نشست های گروه هماهنگی چهار جانبه داشته است، ستایش به عمل خواهد آمد. در مورد نقش چین در این پروسه بحث های نیز صورت خواهد گرفت."

سفر وزیر خارجه افغانستان به چین در آستانه یی برگزاری سومین دور نشست چهار جانبه که قرار است در اسلام آباد برگزار گردد، صورت می گیرد، نشست هایی که کابل از آن انتظار های بسیار برای موفقیت پروسه صلح دارد.

پیش از این، مقام های افغان گفته اند که در کنار امریکا، چین نیز با استفاده از روابط خوبی که با پاکستان دارد می تواند در پروسه صلح و موفقیت این روند نقش مهمی داشته باشد.

اکنون شماری از کارشناسان روابط بین الملل می گویند، این سفر برخاسته از نگرانی های است که حکومت افغانستان از عدم صداقت پاکستان در انجام گفتگوهای صلح با طالبان دارد.

سید فرهاد هاشمی یکی از این کارشناسان می گوید:
"همانگونه که می بینیم، پاکستانی ها همواره منفعت شان را در جنگ و منازعات منطقوی دیده اند و بیشترین عایدی که حاصل کرده از منازعات، جنگ ها و تقابل های بسیار فعال بوده است.
نقش هیئت افغانستان که به چین سفر کرده است، ممکن این باشد که چینایی ها را باورمند سازد تا از موقف و موضع گیری افغانستان که برای منافع ملی افغانستان است، قناعت آنها را حاصل کند تا پرسش هایی که از سوی چینایی ها مطرح است، پاسخ آن را پیش از آغاز گفتگوهای صلح به دست آوردند."

روشن نیست که افغانستان از این سفر خواست هایش را که کارشناسان روابط بین الملل به آن اشاره می کنند، حاصل خواهد کرد و یا نه، اما پیش از این چین بارها به همکاری هایش در روند گفتگوهای صلح افغانستان تأکید ورزیده است.

با این همه، فرهاد هاشمی کارشناسان مسایل سیاسی می گوید، چین از حامیان پاکستان است و وزیر خارجه افغانستان باید از این کشور بخواهد تا پاکستان را به پایان امتیاز گیری هایش از روند گفتگوهای صلح افغانستان وادار سازد.

گزارش: نظیفه محبوبی