"یو،اس،ای،آی،دی" برای تقویت سکتور صحت افغانستان کمک کرد

ادارۀ انکشاف بین المللی ایالات متحدۀ امریکا یا یو اس ای آی دی به هدف تمویل سکتور صحت از منابع داخلی، تقویت، تاثیر گذاری، ایجاد مسئولیت پذیری و خود کفا نمودن بخش صحت افغانستان سی و هفت اعشاریه نه میلیون دالر را به مصرف میرساند.

مایکل میکنلی سفیر امریکا در کابل روز سه شنبه طی نشستی در کابل گفت، هرچند سکتور صحت افغانستان با پیشرفت های همراه بوده است اما هنوز هم به بلند بردن کیفیت در این بخش نیاز جدی است.

وی گفت در حال حاضر همه روزه تعداد افغان ها برای تداوی به خارج از کشور میروند اما آقای میکنلی ابراز امیدواری کرد که این کمک بتواند سبب تغییر در این زمینه گردد: " همه ساله افغانها تقریباً ۲۸۵ میلیون دالر جهت تداوی به کشور های همسایه می پردازند و ما می فهمیم که این همه پول میتواند برای انکشاف خدمات صحی در داخل کشور اختصاص داده شود این پروژه در کنار خدمات صحی، به حکومت کمک خواهد کرد تا در داخل کشور منابع ملی دریافت کرده و این سکتور را تقویت نماید تا برای همه افغانها خدمات صحی یکسان فراهم شود. "

آقای میکنلی گفت که افغانستان پس از اخذ مسئولیت های نظامی شامل مرحله کار های انکشافی شده است که به گفته وی این کار ها باید از اغاز به صورت اساسی انجام شود.

این کمک اداره انکشاف بین المللی امریکا برای پنج سال هدف حمایت و تقویت سکتور صحت عامه افغانستان در مرکز و ولایات به مصرف خواهد رسید.

این در حالیست که طبق گزارش ها همه ساله یک و نیم میلیارد دالر در بخش سکتور صحت افغانستان هزینه می شود اما هنوز هم مردم از بی کیفیت بودن خدمات صحی شکایت دارند.

در این حال وزیر صحت عامه افغانستان کمک های خارجی را برای انکشاف سکتور صحت عامه مهم ندانسته می گوید که با این پول در کنار خدمات صحی دولتی سکتور خصوصی صحی نیز تقویت خواهد شد.

فیروزالدین فیروز گفت که این همه پول تحت نظارت حکومت افغانستان به مصرف خواهد رسید: " این پول از طریق موسسات به مصرف خواهد رسید اما وزارت صحت مسئولیت دارد تا از این پول نظارت کند و خود را متیقین بسازد که این پول طبق اهداف به مصرف میرسد. "

ادارۀ انکشافی بین المللی ایالات متحدۀ امریکا یا یو اس ای آی دی می گوید که این پروژه وزارت صحت عامه افغانستان را وادار خواهد ساخت تا برای خدمات صحی قابل قبول برای مردم پالیسی دراز مدت و همه جانبه را ایجاد کند.

گزارش: آرزو غیاثی