بارک اوباما: از توسعهء داعش به لیبیا و سایر مناطق جلوگیری شود

ارک اوباما رییس جمهور ایالات متحدهء امریکا

قصر سفید می گوید، بارک اوباما رییس جمهور ایالات متحدهء امریکا به مشاوران امنیت ملی اش دستور داده است که با تلاش های گروهء دولت اسلامی در زمینهء توسعهء فعالیت این گروه به لیبیا به سایر مناطق مقابله کنند.

شورشیان گروهء دولت اسلامی(داعش) با استفاده از هرج و مرج در لیبیا در شهر سیرت(Sirte) مستقر شده، حملات متعدد را بالای تاسیسات نفتی این کشور انجام داده اند.

اشتون کارتر(Ash Carter) وزیر دفاع ایالات متحدهء امریکا گفته است، شورشیان گروهء دولت اسلامی(داعش) با استقرار کمپ های آموزشی در لیبیا، از ورود جنگجویان خارجی استقبال می کنند.

اشتون کارتر می گوید:

"ما نمی خواهیم شاهد سرنوشت مانند عراق و سوریه در لیبیا باشیم که زمانی داعش کنترول یک سوم حصهء قلمرو آن را در دست داشت. به این دلیل ما اوضاع را از نزدیک به دقت نظارت می کنیم و به همین علت است که ما گزینه های را مطالعه می کنیم که در آینده احتمال دارد، اتخاذ شود."

پیتر کوک (Peter Cook) سخنگوی وزارت دفاع امریکا یا پنتاگون روز چهارشنبه گفت، در حال حاضر یک گروپ کوچک نظامیان امریکایی به لیبیا اعزام شده اند تا به خاطر تعیین یک تصویر دقیق از آنچه که در لیبیا می گذرد با نیروهای محلی صحبت کنند.

پیتر کوک گفته است، امریکا روی گزینهء نظامی غور می کند.

این درحالیست که اشتون کارتر وزیر دفاع ایالات متحدهء امریکا بعد از آنکه روز جمعه ایران گفت، یک طیارهء بی پیلوت را بالای یک کشتی طیاره بردار امریکا پرواز داده تصاویر آن را گرفته است، ابراز عصبانیت کرده گفته است، از اینکه ایران فضایی ماحول دریانوردان امریکایی را فلمبرداری کرده، خیلی عصبانی شده است.

کشتی طیاره بردار اتمی یو.اس. اس. هاری تورمان اس (USS Harry S Truman) امریکا در منطقهء خلیج فارس از عملیات ضد گروهء دولت اسلامی در لیبیا و عراق حمایت می کند.

ایران در هفتهء جاری تمرینات نظامی را در ساحهء حدود 3 ملیون کیلومتر مربع به شمول مناطق از تنگهء هرمز آغاز کرد. ایران می گوید به کشتی های امریکایی هوشدار داده است که از ساحهء این تمرینات بحری خارج شوند.

تا هنوز ناوگان پنجم نیروهای بحری امریکا که از بحرین خلیج فارس را مراقبت می کند در این مورد تبصره نکرده است.

Your browser doesn’t support HTML5

بارک اوباما امر کرد، از توسعهء داعش به لیبیا و سایر مناطق جلوگیری شود