"اوباما در مورد خروج نیروها از افغانستان غور می کند"

آرکنسا تایمز

روزنامۀ امریکایی آرکنسا تایمز در شماره اخیرش مقالۀ را در مورد افغانستان به نشر رسانیده است تحت عنوان "اوباما در مورد خروج نیروها از افغانستان غور می کند."

به نوشته مقاله، در حالیکه ۱۵ سال از جنگ افغانستان می گذرد حالات در این کشور بدتر می شود و این مسئله ختم سادۀ جنگ را که رئیس جمهور بارک اوباما قبل از پایان دوره ریاست اش امیدوار آن بود، ناممکن ساخته است.

به نوشته آرکنسا تایمز، خشونت ها در افغانستان در حال افزایش اند. حملات تهاجمی طالبان افزایش یافته، تندروان داعش برای داشتن جای پا در افغانستان تلاش دارند و چشم انداز صلح هم خیره به نظر می رسد.

آرکنسا تایمز می نویسد، ۱۳ ماه بعد از آنکه ایتلاف به رهبری امریکا ۹۰ فیصد نیروهایش را از افغانستان خارج کرد، عساکر افغان برای تأمین امنیت کشورشان سخت مبارزه می کنند.

روزنامه از جیمز دابینز نمایندهء اسبق رئیس جمهور اوباما برای افغانستان و پاکستان نقل کرده که گفته بود: "اوباما تصمیم در مورد افغانستان را به رئیس جمهور بعدی امریکا واگذار خواهد کرد به گفته دابینز ادارۀ اوباما امیدوار است که سرنوشت نیروهای امریکایی در افغانستان تا آخر تابستان، اوایل خزان امسال و یا تا روزهای آخر این اداره به همین شکل بماند."

دی انکوایرر

امریکا برای یک جنگ دشوار و حضور درازمدت در افغانستان آماده گی میگیرد عنوان مقالۀ است که در نشریه انترنتی دی انکوایرر به نشر رسیده است.

به نوشته نشریه، اشتون کارتر وزیر دفاع امریکا هشدار داده است که سال ۲۰۱۶ یک فصل دشوار جنگی در افغانستان خواهد بود، درحالیکه قوماندان جدید قوای امریکایی در افغانستان، خواهان تعهد پایدار با افغانستان شده است.

به نوشته نشریه، این هشدار اشتون کارتر به روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری در پنتاگون چند ساعت بعد از آن داده شد که قوماندان جدید قوای امریکایی در افغانستان در مجلس استماعیۀ سنای امریکا توافق اش را با آن عده اعضای کانگرس امریکا ابراز کرد که خواهان عدم خروج نیروهای امریکایی از افغانستان اند.

به نوشته دی انکوایرر، جنرال جان نیکولسن در جلسه کمیته خدمات نظامی سنای امریکا گفت: "ما نیاز داریم روی یک تعهد پایدار با افغانها فکر کنیم." به گفته وی پلان تعهد درازمدت امریکا با افغانستان، بخشی از تغییر در پالیسی رئیس جمهور اوباما است که بر اساس آن ۵۵۰۰ نیروی امریکایی فراتر از ختم دورۀ ریاست جمهوری وی، در افغانستان باقی می مانند.

اعضای جمهوریخواه سنای امریکا از ادارۀ اوباما خواسته اند، در مورد حضور قوای امریکایی برای ده ها سال در افغانستان فکر کند، یعنی ماموریت مشابه آنچه که امریکا در جرمنی و کوریای شمالی دارد.

جنرال نکولسن قوماندان جدید قوای امریکایی در افغانستان به کمیتۀ خدمات نظامی سنای امریکا گفت: "تعهد پایدار امریکا در افغانستان برای مقابله با گروه های فرا ملتی مثل داعش و القاعده که حضور قابل ملاحظۀ در افغانستان دارند، نیاز است. او گفت، حضور این تروریستان در افغانستان نیازمند تشدید توانایی های ضد تروریزم می باشد.

به نوشته نشریۀ دی انکوایرر، زمانیکه از اشتون کارتروزیر دفاع امریکا در مورد بیانات نیکولسن در بارۀ حضور درازمدت در افغانستان سوال شد کارتر گفت، ایالات متحده توانایی قوای امنیتی افغان را تقویت می بخشد و انتظار دارد آنها در این فصل جنگی نسبت به فصل گذشته قوی تر باشند.

هنگامیکه از کارتر سوال شد آیا قوای امریکایی حال نیاز دارند نقش مستقیم در جنگ علیه طالبان داشته باشند گفت، مقررات موجود به ما اجازه می دهد، آنچه نیاز است انجام بدهیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امریکا مایل است نیروهایش را برای ده ها سال در افغانستان نگهدارد گفت، در مورد ده ها سال نمی داند ولی یک مسئله مثبت این است که در افغانستان ادارۀ در افغانستان حاکم است که از حضور امریکا در افغانستان استقبال می کند.