نمایشگاه "چشم انداز بشر سبز" به هدف کاهش آلوده گی هوا برگزار شد

نمایشگاه "چشم انداز بشر سبز" که از سوی یک نهاد مدنی موسوم به خاطره آفرینان برای یک روز در پارک زرنگار شهر کابل برگزار شد.

مسئولان این نهاد میگویند که این برنامه با همکاری وزارت صحت عامه، شاروالی کابل و اداره حفاظت از محیط زیست به هدف کاهش آلوده گی هوا راه اندازه گردیده است.

بارش سروری مسئول این نهاد روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، پیام آنها با برگزاری این نمایشگاه آگاهی دادن به مردم بخاطر پاک نگهداری شهر است: " ما سعی میکنیم که با برگزار برنامه چشم انداز بشر سبز بتوانیم به مردم اینرا برسانیم که همه میتوانند بیایند، توجه به محیط زیست خود داشته باشند و بخاطر آلوده گی هوا دست به دست هم بدهند و این پدیده را کاهش بدهند تا بتوانیم یک آسمان آبی داشته باشیم. "

این در حالیست که هوا در شهر کابل در این اواخر بسیار آلوده شده و مردم را سخت نگران ساخته است.

نظر به معلومات وزارت صحت عامه افغانستان آلوده گی هوا سبب شیوع امراض گوناگون بخصوص بیماری های طرق تنفسی شده است.

در عین حال مسئولان شاروالی کابل از این اقدام ستایش کرده میگویند که هوای کابل بسیار آلوده بوده و باید همه به آن توجه نمایند.

محمد اسلم اکرمی معین شاروالی کابل در صحبت با رادیو آزادی گفت، فرهنگ پاک نگهداری شهر و هوای شهر باید ترویج شود: " همین فرهنگ باید تبلیغ شود، این خیلی موثر است، یعنی هر قدر چنین برنامه ها تدویر شود، برگزار شود، به مردم آگاهی داده شود، خود بخود مردم خود را مالک این شهر میدانند و در رابطه به زباله و در مورد آلوده گی هوا و سایر برنامه های که در شهر است میتوانند شاروالی کابل را کمک کنند. "

شهر کابل حدود هفت میلیون نفوس دارد و روزانه از ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ تن کثافات تولید میشود و به گفته آقای اکرمی هشتاد درصد آن روزانه به خارج از شهر انتقال داده میشود.

وی افزود که برای کاهش آلوده گی هوا کار عملی بزرگترین کانالیزاسیون کابل بنام کانال وزیر آباد آغاز و به کمک بانک جهانی وسایل تنظیفی نیز خریداری خواهد شد.

به گفته مقامات شاروالی کابل موجودیت زرات مضره، ازدیاد وسایط نقلیه، سوختاندن پلاستیک و غیره سبب افزایش خرابی هوا در شهر کابل شده است.

گزارش: الیاس صالح